افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اختلال هیجان جنسی در زنان

1434835025-129774-2

این پست ویژه خانم ها می باشد می خواهیم احساس خانم ها در برانگیختگی جنسی و نشانه های این برانگیختگی و  اختلال هیجان جنسی در زنان را بیان می کنیم .

احساساتی که تحت عنوان برانگیختگی جنسی یا هیجان جنسی از آن نام برده می‏شود تغییراتی است که در تنفس، نبض، انقباض عضلات و نیز افزایش جریان خون رسیده به دستگاه تناسلی رخ می‏ دهد. این پرخونی در خانم‌ها باعث نرم و مرطوب شدن واژن، تورم کلیتوریس، تغییر رنگ لبهای کوچک و در آقایان منجر به نعوظ آلت تناسلی، بالا رفتن بیضه‏ ها و تغییر رنگ آلت تناسلی می شود.

اینکه تهییج جنسی چگونه از نظر دستگاه عصبی مرکزی کنترل می‏ شود هنوز ناشناخته است. در حین عملکرد جنسیِ  مرد و زن، لزوماً همیشه تغییرات ذکر شده در بالا رخ نمی دهد. بلکه در شدت و مقدار تهییج ایجاد شده درجات و مراتبی وجود دارد. به عبارت دیگر در طی دوره های مختلف سیکل قاعدگی میزان و شدت  برانگیختگی جنسی در خانمها متفاوت است.  در ضمن در طی سالهای باروری نیز تغییرات زیادی در میزان و شدت برانگیختگی خانمها رخ می دهد.

مشکلات مربوط به تهییج جنسی در زنان اغلب به صورت کاهش مرطوب شدن واژن یا نزدیکی دردناک تظاهر می‏کند. اگر این مشکلات منشأ جسمی نداشته باشد مثلاً در اثر عفونت قارچی و… ایجاد نشده باشد، تحت عنوان تظاهرات اختلال مربوط به تمایل جنسی دسته‌بندی می‏شود. در برخی زنان  با وجود برانگیختگی از نظر ذهنی، هیچ تغییری در ناحیه تناسلی رخ نمی دهد. در برخی دیگر با وجود اینکه فرد از نظر جسمی برانگیخته میشود، خیس شدن واژن و سایر تغییرات رخ نمی دهد و در  گروه سوم، نه برانگیختگی ذهنی و نه جسمی رخ نمی دهد.

باید توجه داشت که تشخیص هر کدام از این موارد به عهده یک سکس تراپیست ماهر ویا روانپزشکی است که در این مورد تجربه کافی داشته باشد بنابراین در صورتی که با مشکلاتی در این مورد در روابط جنسی مواجه شدید ،بلافاصله با یک  سکس تراپیست ماهر مشورت کنید.

  • باید توجه داشت که اختلال برانگیختگی در زنان یک تشخیص اکتسابی است یعنی خانمها ممکن است در اثر عاملی پس از مدتی دچار این اختلال شوند. اغلب این دلایل قابل ارزیابی هستند و توسط یک سکس تراپیست ماهر و با درمانهای کافی  برطرف خواهند شد.
  • وجود مشکلاتی در ارتباط  و نیز پیش نوازی کوتاه مدت و بدون در نظر گرفتن نیازهای زن اغلب از عواملی هستند که در بروز این مشکل نقش اساسی دارند.
  • در مورد خانم‌هایی که در دوران یائسگی بسر می‏برند، علت اصلی عدم رطوبت واژن یا عدم بروز تهییج جنسی در برابر آنچه قبلاً از نظر جنسی به نظر مهیج می‏ آمد ارزیابی می‏شود. اغلب این خانم‌ها نیروی محرکه لازم، انگیزه و آرمان رسیدن به لذت جنسی را دارند اما بگونه‏ای غیر قابل درک به تهییج جنسی دست نمی‏یابند.  برخی از بیماران هم عنوان می‏کنند که درحین انجام عملیات جنسی اغلب یک مشکل فکری آن‌ها را از تهییج باز می‏دارد.  در این موارد انجام تمرینهایی که توسط سکس تراپیست به شما داده می شود  به درمان کمک زیادی خواهد کرد. به خاطر داشته باشید قدم اول در حل این مشکل ، مطرح کردن موضوع  بصورتی دوستانه با همسرتان است  و پس از آن مراجعه به همراه همسر به یک کلینیک سکس تراپی  ضروری و کمک کننده خواهد بود.
  • سکس تراپیست به شما و همسرتان آموزشهایی می دهد که در  بازیابی احساس برانگیختگی شما کمک زیادی خواهد کرد گاهی درطی  مسیر درمان ، نیازمند آن خواهید شد که به یک روانشناس بالینی ویا یک روانپزشک مراجعه کنید تا ابتدا اختلالات خلقی شما و همسرتان درمان شود. روانشناس بالینی نیز می تواند مهارتهایی را برای ابرازگری و نیز اصلاح  نوع نگرش  شما به خودتان ، مدیریت خشم و … بیاموزد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *