افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اختلالات تیروئید خود را با تغذیه مناسب تنظیم کنید

he3443

اگر می خواهید اختلالات تیروئید خود را تنظیم کنید به شما توصیه می کنیم حتما تغذیه خود را مدیریت کنید تا بتوانید این اختلالات را تنظیم کنید در این مقاله از سایت پزشکین اطلاعاتی را در رابطه با تغذیه مناسب برای افرادی که اختلالات تیروئید دارند را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

 

تیروئید غده‌ای مهم است که نقشی حیاتی در عملکردهای بدن دارد. همین غده دچار اختلالاتی مانند پرکاری یا کم‌کاری می‌شود و روی وزن، خلق‌وخوی و … تاثیر می‌گذارد. تغذیه نقش مهمی در مهار اختلالات و عملکرد این غده مهم دارد. در این مطلب به بایدها و نبایدهای غذایی برای مقابله با اختلالات تیروئید می‌پردازیم.

 

غده تیروئید برای ترشح هورمون‌هایش به ید نیاز دارد و تنها منبع این ماده معدنی مواد غذایی است. به عقیده متخصصان، فرد بزرگسال روزانه به صد تا ۱۵۰ میکروگرم ید نیاز دارد. غده تیروئید به‌سختی با کمبود این ماده معدنی کنار می‌آید. بنابراین لازم است که روزانه ید کافی دریافت کنید.

 

مواد غذایی سرشار از ید
غذاهای دریایی و ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد و ماهی کولی جزو منابع اصلی ید است. این مواد غذایی علاوه بر ید اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ قابل‌توجهی نیز دارند که به حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق‌ کمک می‌کنند. جلبک‌های خوراکی که چندان مورد مصرف قرار نمی‌گیرند نیز منبع شماره یک ید محسوب می‌شوند. البته مکمل‌های این جلبک‌ها در داروخانه‌ها موجود است که می‌توانید با نظر پزشک مصرف کنید. باید بدانید که اختلالات تیروئیدی، بخصوص کم‌کاری تیروئید، باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. افرادی که به پرکاری شدید تیروئید مبتلا هستند نباید در مصرف مواد غذایی یددار زیاده‌روی کنند.

 

پخت‌ و‌ پز با حرارت ملایم و روغن‌های سالم
یادتان باشد که پخت‌وپز غذا با حرارت بالا باعث از بین رفتن برخی مواد مغذی موجود در مواد غذایی می‌شود. به عقیده متخصصان تغذیه، بخارپز کردن یا استفاده از فر (تا دمای ۱۶۰ درجه) جزو سالم‌ترین روش‌های پخت‌وپز برای همه و بخصوص افرادی است که نگران عملکرد غده تیروئیدشان هستند. اگر می‌خواهید برخی مواد غذایی را سرخ‌کرده میل کنید، حتما از روغن زیتون یا کلزا استفاده کنید. میزان کمی از این روغن‌ها از کره بهتر است. این روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که برای حفظ جداره رگ‌های خونی مفیدند. جذب این اسیدهای چرب روشی ساده برای مقابله با افسردگی و اضطراب ناشی از اختلالات تیروئید است.

 

غلات کامل بهتر از غلات تصفیه‌شده
هر چند غلات کامل از مواد غذایی دیگر شاخص گلیسمی بالاتری دارند، این مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ چون باعث سیری زودهنگام می‌شوند. این مواد غذایی انرژی کافی برای بدن را تامین می‌کنند و از آنجا که براحتی باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند، امکان ریزه‌خواری در بین وعده‌های اصلی را کاهش می‌دهند. این غلات برخلاف انواع تصفیه‌شده خود به طور کامل از سبوس جدا نشده‌اند، در نتیجه حاوی ارزش غذایی بالایی هستند. این مواد غذایی به دلیل دارابودن ویتامین B به کاهش استرس نیز کمک می‌کنند. فیبرهای موجود در غلات کامل برای مقابله با یبوست مفید است. توصیه می‌شود یک سهم غذایی غلات کامل را ‌همراه یک سهم غذایی پروتئین و دو سهم غذایی سبزیجات میل کنید.

 

 

هرچه سالم‌تر و طبیعی‌تر بهتر!
در حین خرید، محصولات طبیعی را انتخاب کنید و تا حد امکان از خرید محصولات غذایی آماده صنعتی بپرهیزید. برای طعم‌دار کردن غذاهایتان از چاشنی‌های سالم استفاده کنید. روغن‌های گیاهی سالم را جایگزین کره یا خامه کنید. دانه کنجد و دانه‌ها و مغزهای روغنی را دریابید. به جای سس‌های چرب از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه بالزامیک نیز انتخاب مناسبی برای شماست. به جای استفاده از روغن و چربی از سبزیجات معطر و انواع ادویه‌ها برای خوش‌طعمی غذاها استفاده کنید. سبزی‌هایی مانند گشنیز، جعفری، ریحان و… را در اولویت بگذارید.

 

سلنیوم را دریابید
سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و در تولید هورمون‌های T4 (تیروکسین) و T3 (تری‌یودوتیرونین) نقش دارد. کمبود این ماده معدنی باعث کاهش هورمون‌ها می‌شود. نیاز روزانه سلنیوم برای خانم‌ها و آقایان به ترتیب ۵۵ و ۷۰ میکروگرم در روز است.

 

گرچه سلنیوم در مواد غذایی گیاهی وجود دارد، میزان این ماده معدنی به کیفیت و غنای خاک بستگی دارد. به همین دلیل کشاورزان دست به کشت محصولات در خاک‌های غنی‌شده می‌زنند. علاوه بر منابع گیاهی، مواد غذایی دریایی حاوی ید نیز دارای سلنیوم است.

 

گوشت‌های سالم را انتخاب کنید
نیازی به حذف کامل گوشت‌های قرمز نیست. تنها کاری که باید بکنید، انتخاب گوشت‌های سالم است. گرچه مصرف غذاهای دریایی در اولویت قرار دارند، نباید گوشت را کاملا حذف کرد. گوشت‌های کم‌چرب را انتخاب کنید، چون «دیوکسین» که در لیپیدها ذخیره می‌شود باعث بروز اختلالات هورمونی می‌شود.‌

 

گوشت خرگوش: گوشت خرگوش یکی از گوشت‌های سرشار از سلنیوم است و برای حفظ عملکرد تیروئید در اولویت قرار دارد. این گوشت جزو گوشت‌های کم‌چرب محسوب می‌شود و می‌توانید آن را به همراه سبزیجات معطر میل کنید.‌

 

‌گوشت اردک: گوشت اردک نیز برای افرادی که بیماری‌های تیروئیدی دارند، توصیه می‌شود. شاخص گلیسمی این گوشت اندک و یکی از معدود منابع تامین‌کننده اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ محسوب می‌شود. این اسیدهای چرب برای سلامت قلب و عروق لازم است. گوشت اردک در بهبود خلق‌وخوی مبتلایان به بیماران تیروئیدی مفیدند.

 

مرغ: گوشت مرغ حاوی سلنیوم است و مصرف بدون پوست آن توصیه می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *