افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اثرات منفی و مضرات سیگار بر دهان و دندان

اثرات منفی و مضرات سیگار بر دهان و دندان

100888875200

 

قابل توجه افرادی که سیگار می کشید بخوانید در این مطلب درباره اثرات منفی و مضرات سیگار بر دهان و دندان و برخی از بیماری های دهان و لثه که بر اثر استعمال دخانیات رخ می دهد .

سیگار کشیدن منجر به مشکلات دهانی از جمله موارد زیر می شود:
بوی بد دهان
تغییر رنگ دندان
التهاب دهانه غدد بزاقی در سقف دهان
افزایش تولید پلاک و جرم بر روی دندان ها
افزایش تحلیل استخوان در فک
افرایش احتمال ابتلا به لکوپلاکیا (leukoplakia)، تکه های سفید در داخل دهان
افزایش خطر بیماری های لثه و احتمال از دست دادن دندان
تاخیر در فرایند بهبود اختلالات و زخم های دهانی، یا زخم های ناشی از جراحی در دهان و دندان
کاهش میزان احتمال موفقیت آمیز بودن کاشت دندان
افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

چگونه سیگار منجر به بیماری های لثه می شود؟

سیگار، قلیان و سایر محصولات توتون و تنباکو می توانند با تاثیر بر روی اتصال بین استخوان و بافت نرم منجر به بروز بیماری های لثه شوند. به نظر می رسد که استعمال دخانیات با عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه تداخل پیدا می کند. این تداخل باعث می شود که افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هایی مانند بیماری های پریودنتال (periodontal) قرار داشته باشند و همچنین به نظر می رسد که سیگار جریان خون لثه را مختل می کند که همین قضیه باعث ایجاد تاخیر در بهبود زخم ها می شود.

آیا پیپ، قلیان و سیگار برگ می توانند منجر به مشکلات دهان و دندان شوند؟

شک نکنید. پیپ، سیگار، قلیان و سیگار برگ، همگی می توانند منجر به مشکلات دهان و دندان شود. استعمال دخانیات می تواند باعث از دست دادن دندان ها و استخوان آلوئول شود. علاوه بر این مشکلات، استعمال دخانیات باعث بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان ها، افزایش احتمال ابتلا به پریودنتال و سرطان گلو و دهان (حتی اگر دود آن را تو ندهید) می شود.

آیا سایر استفاده ها از توتون و تنباکو بی خطر هستند؟

به هیچ وجه. سایر روش های استفاده توتون و تنباکو (مانند جویدن) نیز خطرناک هستند. توتون و تنباکو حاوی ۲۸ نوع ماده شیمیایی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان های دهان، گلو و مری را افزایش دهند. از طرفی جویدن توتون و تنباکی میزان بیشتری نیکوتین را وارد بدن شما می کند که باعث می شود ترک کردن آن دشوارتر شود. میزان نیکوتین جذب شده از طریق جویدن تقریبا ۶۰ برابر بیشتر از میزان نیکوتین جذب شده از طریق کشیدن همان مقدار توتون و تنباکو است.
این روش های استعمال توتون و تنباکو می توانند منجر به تحریک بافت لثه شده و باعث می شوند که ریشه دندان ها بیشتر در معرض آلودگی ها قرار بگیرند و به همین دلیل احتمال پوسیدگی دندان ها بیشتر می شود. همچنین ریشه های دندان نسبت به سردی و گرمی حساس تر بوده و می توانند غذا خوردن را برای شما دشوار کنند.
معمولا برای بهبود طعم و مزه تنباکو و توتون به آنها شکر اضافه می شود که همین شکر باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها (حدود ۴ برابر بیشتر افرادی که از توتون و تنباکو استفاده نمی کنند) می شود.
گاهی مواقع شن و سنگ ریزه های موجود در توتون و تنباکو نیز می توانند منجر به شکستن دندان ها شوند.

عادت مصرف توتون و تنباکو را از همین حالا ترک کنید

صرف نظر از اینکه برای چه مدت زمانی دخانیات مصرف کرده اید، ترک این عادت بد می تواند تا حد زیادی در کاهش خطرات ناشی از آن کم کند. ۱۱ سال بعد از ترک سیگار، احتمال ابتلای فرد سیگاری به بیماری های لثه تقریبا با احتمال ایتلای افراد غیر سیگاری برابر می شود.
حتی به نظر می رسد که کاهش میزان مصرف سیگار نیز بتواند در سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت عمومی شما کمک کند. خطر ابتلا به بیماری های لثه در افرادی که روزانه نیم پاکت سیگار می کشند نسبت به افراد غیر سیگاری تقریبا ۳ برابر است در حالی که این میزان برای افرادی که هر روز ۱.۵ پاکت سیگار می کشند تا ۶ برابر افزایش پیدا می کند.
در یک مطالعه نشان داده شد که اختلال لکوپلاکیای دهان در ۹۷.۵% افرادی که توتون و تنباکو را به روش های دیگری غیر از دود کردن مصرف می کرده و حال آن را ترک کرده بودند، بعد از ۶ هفته بهبود پیدا می کند.
برخی از آمار های انجمن سرطان آمریکا دلایل دیگری را نیز برای ترک سیگار عنوان می کند:
حدود ۹۰ درصد افرادی که به سرطان دهان، لبها، گلو و زبان مبتلا هستند سیگار می کشند و یا توتون و تنباکو می جوند. میزان خطر ابتلا به این سرطان ها به میزان مصرف افراد و همچنین مدت زمان مصرف بستگی دارد. افراد سیگاری تا ۶ برابر بیشتر در معرض ابتلا به این گونه سرطان ها هستند.
حدود ۳۷ درصد از افراد سیگاری مبتلا به سرطان که بعد از بهبود سرطان هنوز هم به عادت استعمال دخانیات خود ادامه می دهند دوباره به سرطان دچار می شوند. این در حالی است که این میزان برای افرادی که بعد از سرطان اول سیگار را ترک کرده اند تنها ۶ درصد است.

چگونه می توانم دخانیات را ترک کنم؟

برای ترک دخانیات می توانید از دندانپزشک و یا پزشک کمک بگیرید. برخی دارو ها وجود دارند که می توانند ترک عادت به نیکوتین را ساده تر کنند. برخی از این محصولات را می توانید بدون نسخه نیز تهیه کنید.
مطالعه مقالات و مراجعه به مراکز ترک سیگار نیز می تواند به شما کمک کند.
دارو های گیاهی، طب سوزنی و چندین روش مختلف دیگر نیز برای ترک عادت بسیار مضر و بد سیگار کشیدن وجود دارد.

 

پزشکین : اثرات منفی و مضرات سیگار بر دهان و دندان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *