افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ابداعی که مینای دندان را به رشد دوباره ترغیب می کند

ترمیم پوسیدگی دندان بدون پر کردن

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛  روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، محصول دستاورد محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا بر پایه پپتیدها ساخته می شود؛ پپتیدها زنجیره های کوتاه از آمینواسیدها هستند که با پیوندهای پپتیدی مرتبط می شوند اما آنقدر طولانی نیستند که پروتیین کامل محسوب شوند.
مینای دندان توسط یک نوع سلول به نام ‘آملوبلاست’ تولید می شود. این سلول پروتیین هایی تولید می کند که مینای دندان را زمانی که دندان هنوز در لثه است، تشکیل می دهند.
اما متاسفانه پس از آن که رویه شکل گیری مینای دندان تمام و دندان ظاهر می شود، آملوبلاست ها (ameloblast) یا سلول های تولید کننده مینای دندان می میرند و این در حالی است که انسان در سراسر عمر خود با خطر از دست دادن مینای دندان روبرو است.
محققان دانشگاه واشنگتن به یکی از پروتیین های تولید شده توسط آملوبلاست ها روی آوردند. این پروتیین ها که آملوژنین ها amelogenins نامیده می شوند، نقش اساسی در تنظیم شکل گیری مینای دندان دارند.
محققان پپتیدها را بر اساس این پروتیین طراحی و یک روش درمانی را با این پپتید به عنوان یک ماده فعال ابداع کردند.
محققان این محصول را در محیط آزمایشگاه روی آسیب هایی که به صورت مصنوعی در دندان ایجاد شده بود، آزمایش کردند و متوجه شدند که این محصول موجب ترمیم موثر مینای دندان شد و پوسیدگی را درمان کرد.
آنها در یک آزمایش دیگر پوسیدگی های مشابه را با فلوراید نیز درمان کردند اما متوجه شدند که تنها این درمان پپتیدی به بازکانی گیری یک لایه نسبتا ضخیم منجر شد که ساختاری شبیه مینای سالم دارد.
محققان معتقدند که این دستاورد می تواند به عنوان یک برنامه پیشگیرانه مراقبت دندانی، به شکل خمیر دندان یا ژل فروخته شود و به کاهش مراجعه به دندان پزشک برای ترمیم پوسیدگی های کم عمق تر دندانی کمک کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *