افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

احتمال ابتلا به آلزایمر در بیماران دیابتی

دانشمندان قند خون و ابتلا به آلزایمر را به هم مرتبط می‌دانند

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ دانشمندان به نتایج جدیدی دست یافتند که نشان می‌دهد شما باید مصرف قند را کاهش دهید.

گروهی از محققان کانادایی اظهار داشتند که با کشف نقطه اوج مولکولی می‌توانند میان میزان قندخون و ابتلا به آلزایمر ارتباطی پیدا کنند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که احتمال دارد میان قند خون بالا و کاهش حافظه رابطه‌ای وجود داشته باشد، اگرچه آن‌ها ادعا نمی‌کنند که قندخون مستقیماً باعث ابتلا به آلزایمر می‌شود.

عمر کسار، زیست‌شناس دانشگاه بث، در مصاحبه‌اش اعلام نمود که مصرف بالای قند با مبتلا نمودن ما به دیابت و چاقی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. بنابراین این ارتباط هم دلیل دیگری است که ثابت می‌کند باید مصرف قند را کاهش دهیم.

آلزایمر بیماری است که به‌تدریج عملکرد بدن را مختل نموده و تمام اسامی، چهره‌ها، مکان‌ها و خاطره‌هایی که در طول سال‌ها در مغز ما ثبت‌شده بود را پاک می‌کند. برخی از بیماران آلزایمری دچار افسردگی می‌شوند، خیال‌پردازی می‌کنند و یا از خوردن و خوابیدن دست می‌کشند.

یک مددکار اجتماعی در مکانی در اسپانیا که برای کمک به بیماران آلزایمری ایجادشده، به زن مسنی کمک می‌کند تا حافظه خود را بازیابد.

در ایالات‌متحده آمریکا آلزایمر ششمین دلیل مرگ شهروندان به شمار می‌رود.

دربیماری آلزایمر پروتئین‌های تغییر شکل یافته به‌صورت پلاک‌هایی تجمع یافته و سلول‌های عصبی مغز را مسدود می‌کند. این مشکل به‌تدریج مغز را زایل کرده و قدرت آن را کاهش می‌دهد.

تحقیقات پیشین نشان داده که گلوکز – تنها منبع قند بدن – و مواد شیمیایی مرتبط با آن پروتئین‌های موجود در سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند. این فرایند گلیکاسیون نامیده می‌شود: به این صورت که مولکول قند به پروتئین متصل شده و آن را از حالت عادی خارج می‌کند.

اما تاکنون دانشمندان ارتباط مولکولی گلوکز و آلزایمر را درک نکرده‌اند. اخیراً کسار و همکارانش در دانشگاه بث و کالج کینگ در لندن ادعا کردند که این ارتباط را کشف نموده‌اند، بنابه گفته آن‌ها این کشف به نتایج جدیدی در حوزه بیماری‌های مغزی و درمان آن منجر می‌شود.

در تحقیقی که در ژورنال Scientific Reports به چاپ رسید، محققان نمونه مغز افراد سالم و افراد مبتلا به آلزایمر را مطالعه کردند.

از چپ به راست: دکتر راب ویلیامز، دکتر عمر کسار و پروفسور ژان ون دن السن در آزمایشگاه دانشگاه بث.

آن‌ها برای تشخیص فرایند گلیکاسیون از تکنیک حساسی استفاده نمودند. دانشمندان متوجه شدند که در مراحل اولیه آلزایمر، گلیکاسیون آنزیمی به نام MIF یا فاکتور مهارکننده مهاجرت ماکروفاژ را تخریب می‌کند. MIF در تنظیم انسولین و واکنش ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. گلیکاسیون با مهار و کاهش MIF، از واکنش مغز نسبت به تجمع پروتئین‌های تغییر شکل یافته جلوگیری می‌کند.

گروه تحقیقاتی کانادایی به این نتیجه رسیدند که با پیشرفت آلزایمر، گلیکاسیون آنزیم‌های MIF افزایش می‌یابد. بنابراین براساس مطالعات آن‌ها MIF به‌عنوان نقطه اوج پیشرفت بیماری تلقی می‌شود. طبق گفته ژان ون دن السن، محقق و پروفسور دپارتمان زیست‌شناسی و زیست‌شیمی دانشگاه بث در مشابه اش اظهار کرد “در حالت عادی MIF بخشی از واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به تجمع پروتئین تغییر شکل یافته است.” همچنین او اعلام نمود “به نظر ما آسیب مولکول‌های قند عملکرد MIF و مواد دیگر را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند به‌عنوان نقطه اوج گسترش آلزایمر در نظر گرفته شود.”

ون دن السن ادعا می‌کند که گروهش با بررسی تغییرات مشابه خون، تلاش می‌کنند ارتباط میان گلوکز و آلزایمر را تشخیص دهند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *