جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



آیا کم خوابی به بدن آسیب می رساند؟

تاثیرات کم خوابی روی بدن

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ خواب کافی کنار غذا خوردن صحیح و ورزش کردن برای سلامت بدن اهمیت زیادی دارد. مشغله‌های زندگی امروزی مردم به گونه‌ای است که با خواب آن‌ها تداخل بسیار زیادی دارد؛ در حقیقت خواب در زندگی مردم کم‌تر و بی‌کیفیت‌تر شده است. اما این تداخل و تاثیرات منفی آن چیست؟ آیا این نابسامانی به سلامت آسیب می‌زند؟ در ادامه به تاثیرات کم خوابی روی بدن می‌پردازیم.

تاثیرات کم خوابی بر افزایش وزن و چاقی
  • خواب کم و بی‌کیفیت می‌تواند شما را چاق کند. افرادی که خواب کافی و مناسبی ندارند معمولا بیش‌تر از دیگران دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. بنابر مطالعات انجام شده، خواب کوتاه در ۵۵ درصد از کودکان و ۸۹ درصد از بزرگسالان باعث اضافه وزن شده است.
  • تاثیرات خواب روی وزن افراد بر اثر عوامل مختلفی مانند به هم ریختن هورمون‌ها و عدم انگیزه کافی برای ورزش کردن است.
  • اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، کیفیت و مدت زمان خواب‌تان را، بهتر و بیشتر کنید.

تاثیرات خواب بر کالری مصرفی

  • مطالعات نشان داده است که افرادی که خواب کافی ندارند بیش‌تر از دیگران دارای اشتهای کاذب و تمایل به دریافت کالری بیشتری دارند؛ بنابراین کم خوابی با ایجاد اختلال در هورمون‌ها، افزایش هورمون گرلین (هورمون اشتها) و کاهش هورمون لپتین (هورمون سیری)، اشتها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تاثیرات خواب بر تمرکز و بهره‌وری

  • خواب روی شناخت، تمرکز و عملکر مغز تاثیر می‌گذارد. تمام این عوامل می‌تواند بر اثر کم خوابی دچار اختلال و تاثیرات منفی شود.
  • مطالعات بر روی کارآموزان پزشکی نشان می‌دهد که ۳۶ درصد از خطا‌های پزشکی مربوط به کارآموزانی است خواب کافی ندارند.
  • مطالعات دیگری نشان می‌دهد که عدم خواب کافی نشانه‎هایی مشابه با مسمومیت با الکل نیز می‌تواند داشته باشد.
  • خواب خوب موجب تقویت حافظه در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

تاثیرات خواب بر ورزش کردن

  • یک مطالعه بر روی بازیکنان تیم بسکتبال نشان داد که بازیکنانی که خوب می‌خوابند، سرعت، دقت، زمان واکنش و سلامت روان بیشتری نسبت به سایر بازیکنان دارند.
  • بر اساس آمار به دست آماده روی ۲۸۰۰ زن، زنانی که خوب نمی‌خوابند، آهسته‌تر راه رفته و قدرت بدنی کم‌تری دارند.

تاثیرات کم خوابی بر بیماری‌های قلبی و سکته

  • کم خوابی با بیماری‌های قلبی و سکته، ارتباط مستقیم دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افرادی که ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابند، کم‌تر از دیگران دچار بیماری‌های قلبی و سکته می‌شوند.

تاثیرات خواب بر متابولیسم و دیابت نوع ۲

  • خوابیدن بر روی میزان قند خون و ترشح هورمون انسولین نیز تاثیر می‌گذارد.
  • بر اساس مطالعات، مردان جوانی که کم‌تر از ۴ ساعت می‌خوابند بیش‌تر در معرض دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرند؛ بنابراین کمبود خواب می‌تواند تاثیرات منفی روی قند خون بگذارد.

کمبود خواب و افسردگی

  • بیماری‌هایی مانند افسردگی می‌تواند با کمبود خواب ارتباط مستقیم داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که بیش از ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، خواب کافی ندارند هم‌چنین کسانی که دچار اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی یا بی خوابی هستند، بیش‌تر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. خواب بد حتی می‌تواند سبب افزایش خطر خود‌کشی نیز شود.

تاثیرات خواب بر سیستم ایمنی بدن

  • کم شدن خواب روزانه شما، سیستم ایمنی بدن‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • در یک تحقیق، افراد را به مدت ۲ هفته در معرض ویروس سرماخوردگی قرار دادند، افرادی که کم‌تر از ۷ ساعت خوابیده بودند تقریبا ۳ برابر بیش‌تر از افرادی که ۸ ساعت خوابیدند، دچار سرماخوردگی شدند.

تاثیرات خواب بر التهاب بدن

  • خواب تاثیرات مستقیمی بر روی افزایش یا کاهش التهاب بدن و آسیب سلولی دارد.
  • بی‌خوابی یا کم خوابی موجب التهاب دستگاه گوارش و بیماری کرون می‌شود.

تاثیرات خواب بر احساسات و تعاملات اجتماعی

  • مطالعات نشان می‌دهد افرادی که خواب کافی ندارند، توانایی کم‌تری در تشخیص خشم و شادی افراد دارند؛ بنابراین خواب کم سبب ضعف در تعاملات اجتماعی می‌شود.
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید