افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا مفصل لگن قابل تعویض است ؟

آیا مفصل لگن قابل تعویض است ؟

2969_orig

دانستنی های پزشکی درباره مفصل لگن و این که آیا مفصل لگن قابل تعویض است ؟ و چگونگی تعویض و جراحی مفصل لگن متخصص ارتوپد اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد .

تعویض مفصل لگن یکی از موفقیت آمیز ترین اعمال جراحی در انسان است. با تعویض مفصل لگن بیمار از دردی مزمن که مدت ها مانع یک فعالیت بدنی طبیعی میشد رها میشود. در عمل جراحی تعویض مفصل لگن، مفصل خراب شده ران در ناحیه لگن با یک مفصل مصنوعی جایگزین میشود. ولی چه کسانی به عمل جراحی تعویض مفصل ران نیاز دارند و این جراحی به چه کسانی میتواند کمک کند.

عمل جراحی تعویض مفصل ران در چه مواردی مورد نیاز است

به علل متفاوتی ممکن است مفصل ران در ناحیه لگن دچار تخریب شدید شود که معمول ترین آنها عبارتند از

ساییدگی مفصل لگن

بد جوش خوردن شکستگی های لگن و استابولوم

سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز آوازکولر

روماتیسم مفصل ران در ناحیه لگن

در رفتگی مادرزادی مفصل لگن

در این موارد اگر شدت درد بیمار کم باشد میتوان آنها را مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب کاهش داد و در صورت شدید بودن درد عمل جراحی تعویض مفصل لگن میتواند درد بیمار را از بین ببرد.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن چگونه انجام میشود

در عمل جراحی تعویض مفصل ران پزشک جراح سر استخوان ران را که خراب شده است از بدن بیمار خارج کرده و آنرا با یک کره فلزی جایگزین میکند. اتصال این سر فلزی به باقیمانده استخوان ران با یک زائده به نام دسته Stem است که به سر فلزی متصل شده و پزشک جراح با قرار دادن دسته به داخل کانال مرکزی استخوان ران سر مصنوعی را در محل خود محکم میکند.

جراح ارتوپد سپس سطح داخلی حفره استابولوم در ناحیه لگن را که خراب شده است با ابزار های خاصی میتراشد. با این کار غضروف های خراب شده و استخوان های اضافه از داخل حفره استابولوم خارج شده و حفره به شکل یک نیمکره کامل درمیاید. سپس یک کاسه فلزی به شکل نیمکره در داخل حفره آماده شده گذاشته شده و در داخل آن یک کاسه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن گذاشته میشود. در بعضی موارد ممکن است کاسه پلاستیکی بدون کاسه فلزی و تنها توسط یک چسب مخصوص به داخل حفره استابولوم چسبانده شود. به آن چسب، سیمان استخوانی Bone cement میگویند.
سر فلزی در داخل کاسه پلاستیکی قرار داده میشود تا بتواند در جهات مختلف در درون آن حرکت کند.

آیا عمل جراحی تعویض مفصل لگن میتواند محدودیت حرکتی یا کوتاهی پا را اصلاح کند

هدف اصلی از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن از بین بردن درد بیمار است. البته در کنار آن دامنه حرکتی مفصل ران هم بهتر شده و کوتاهی اندام تحتانی هم تا اندازه ای اصلاح میشود. با این حال نباید عمل جراحی تعویض مفصل لگن را فقط به جهت تصحیح کوتاهی پا و یا تنها به جهت بهبود محدودیت حرکتی آن انجام داد.

آیا عمل جراحی تعویض مفصل لگن یک بار برای همیشه است

همانطور که مفصل طبیعی انسان عمر ابدی ندارد مفصل مصنوعی لگن هم همینطور است. این مفاصل مصنوعی ممکن است بعد از مدتی در داخل استخوان شل شوند. ممکن است دچار خوردگی شوند و یا ممکن است استخوان بدن در اطراف آنها خورده شود. اینکه این اتفاق چه مدت بعد از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن میفتد در همه بیماران یکسان نیست.

در غالب افراد عمل شده، مفصل مصنوعی لگن تا آخر عمر وی کار کرده و عمل جراحی تعویض مفصل لگن فقط یک بار در تمام طول عمر وی انجام میشود. البته در بعضی بیماران ممکن است به عللی نیاز باشد تا مفصل مصنوعی یک بار دیگر و یا حتی بیش از یک بار تعویض گردد. مفاصل مصنوعی لگن در صورتیکه به درستی کارگذاشته شوند معمولا بیش از ۲۵-۲۰ سال عمر میکنند ولی این مدت میتواند بیشتر و یا گاهی کمتر از این هم بشود.

پزشکین : آیا مفصل لگن قابل تعویض است ؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *