افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا قهوه مفید است یا مضر ؟

521

  • پژوهش‌های جدید ثابت کرده‌اند که هیچ ارتباطی میان مصرف قهوه و سرطان سینه، پروستات، لوزالمعده، ریه و معده وجود ندارد. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند

بحث بر سر فواید و مضرات قهوه سالهاست ادامه دارد. پژوهشگران در سال‌های متوالی نظرات گوناگونی ابراز کرده‌اند. پژوهشی تازه نشان می‌دهد که خود قهوه برای بدن زیان ندارد، اما نباید آن را زیادی داغ نوشید.

پژوهشگران طی سالهای گذشته گزارش‌های گوناگونی درباره سود و زیان قهوه داده‌اند. سالهای مدید خبر از خواص درمانی قهوه و بعدها گزارش‌هایی از زیان‌های آن در رسانه‌ها منعکس می‌شد.

سال‌های متمادی مقامات سازمان بهداشت جهانی قهوه را از عوامل بالقوه بروز سرطان می‌دانستند. اخیرا پژوهش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان داده‌اند عاملی که سبب سرطان می‌شود حرارت نوشیدنی‌هاست و نه محتویات آنها.

گفته می‌شود نوشیدنی‌های داغ با حرارت بیش از ۶۵ درجه سانتی‌گراد خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهند. در برخی مناطق مانند آسیای مرکزی و آفریقای شرقی که چای با حرارت بالا مصرف می‌شود سرطان مری بسیار شایع است.

احتمال می‌رود سوختگی ناشی از حرارت نوشیدنی سبب التهاب سلولی و تخریب آن شود و این امر زمینه را برای بروز سرطان فراهم کند.

پژوهش‌های جدید ثابت کرده‌اند که هیچ ارتباطی میان مصرف قهوه و سرطان سینه، پروستات، لوزالمعده، ریه و معده وجود ندارد. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد، رحم و بیماری‌های مزمنی چون دیابت را کاهش می‌دهد. بنابر تحقیقات پژوهشگران آمریکا و اسرائیل آنتی اکسیدان موجود در قهوه خطر بروز سرطان روده را نیزکاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: “قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد”

همچنین بر اساس پژوهش‌های کارشناسان دانشگاه بیرمنگام، بر خلاف تصورات گذشته، قهوه باعث کاهش و از بین رفتن مایعات بدن نیز نمی‌شود.

بازتاب‌های گوناگون قهوه

علت وجود نظرات متفاوت درباره تاثیر قهوه این است که بدن افراد واکنش‌های مختلفی نسبت به کافئین نشان می‌دهد. دلیل دیگر آن تنوع قهوه و نحوه تهیه و آماده‌سازی آن و تغییر عناصر موجود و بالطبع تاثیرات گوناگون آن است.

از سوی دیگر بسیاری از مصرف‌کنندگان قهوه سیگار نیز دود می‌کنند و همین امر باعث نارسایی در روند تحقیقات می‌شود.

پژوهش‌‌ها همچنین نشان می‌دهند که کافئین موجود در قهوه محرک است و باعث تنگ شدن عروق می‌شود. این امر سبب می‌‌شود که قلب خون را با فشار بیشتری پمپاژ کند که خود افزایش ضربان قلب و تنفس را به دنبال دارد. این عمل خون‌رسانی به مغز و سایر اندام‌ها را بهبود می‌بخشد.

از سوی دیگر کافئین مانع از ترشح آدنوزین که خواب‌آور و متوقف‌کننده فعالیت مغز است می‌شود. فردی که به خوردن قهوه عادت دارد در واقع مانع از ترشح آدنوزین می‌شود و این امر ممکن است به بروز سردرد بیانجامد. با این حال محققین رابطه‌‌ای بین بیماری‌های قلبی و مصرف قهوه مشاهده نکرده‌اند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *