افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره سلامت و رازهای چشم نمیدانید

b57677cf-96ec-4ad7-86cd-cd141b721479

 

چشم تنها عضوی از بدن است که می توانیم به خیلی رازهای بدن در آن پی ببریم در این مطلب ما را همراهی کنید با آنچه درباره سلامت و رازهای چشم نمیدانید در ادامه .

چشمهای ما رازهای زیادی در خود نهفته دارند، رازهایی که متخصصان چشم از آنها باخبرند اما ما چیزی درباره آنها نمیدانیم. چشمان کوچک سحرآمیز ما نکات و جزئیات با اهمیتی نه تنها در مورد بینایی و چشم بلکهسلامت عمومی ما در خود نهفته دارد.

بر خلاف باور عمومی، استفاده از کامپیوتر به چشمان شما آسیبی وارد نمی کند

دکتر داگلاس ری رئیس بخش علوم بینایی و چشم پزشکی بیمارستان دانشگاه Case Medical Center در کلیولند میگوید: “کامپیوتر در واقع هیچ آسیب فیزیکی یا پزشکی ایجاد نمی کند.” دکتر ری میگوید با این حال خیره شدن به صفحه نمایشگر باعث فشار آمدن به چشم می شود و آنها را خسته کرده در نتیجه تاری دید موقتی ایجاد میکند بنابراین بهتر است هر از گاهی به چشم استراحت بدهید. دکتر مارک فورمر چشم پزشک بیمارستان لنوکس هیل نیویورک و رئیس جراحی چشم New York Rangers توصیه میکند هر ۲۰ دقیقه یک بار، به فاصله دور به مدت ۲ تا ۵ دقیقه خیره شوید و سپس چشمها را ببندید تا با اشک طبیعی چشم مرطوب شوند.

عینک زدن چشم های شما  را ناتوان نمی کند

دکتر فورمر میگوید: “همیشه از من این مورد سوال میشود اما باید بدانید چنین استنباطی اشتباه است، تنها چیزی که هنگام عینک زدن اتفاق می افتد این است که بهتر میبینید! ”
اما چند وقت یک بار به نسخه جدید عینک نیاز دارید؟

دکتر فورمر توضیح میدهد این امر بستگی به سن شما دارد. هر قدر سنتان بیشتر باشد، معمولا دفعات نیاز به تعویض عینک کمتر میشود. به طور کلی میتوان گفت اگر نوجوان یا جوان هستید هر سال یک عینک جدید باید بگیرید و در صورتی که بزرگتر هستید هر یک تا دو سال یکبار باید عینک خود را عوض کنید. علائمی که نشان میدهند زمان عوض کردن عینک فرا رسیده است عبارت است از سخت شدن مطالعه و دیدن علائم و تابلوهای خیابان، تاری دید و سردرد.

رنگ چشم همه افراد در واقع یکسان است

دکتر ری توضیح میدهد: “پشت عنبیه چشم همه افراد قهوه ای رنگ است. مشاهده رنگ آبی، سبز یا قهوه ای به ضخامت بافت عنبیه مربوط است. و طبیعی است که با افزایش سن یا رشد، رنگ چشمها تغییر میکند. در صورتی که تنها رنگ یک چشمتان عوض شده یا هر دو چشمتان رنگشان به شدت تغییر کرده است، ممکن است جای نگرانی وجود داشته باشد.” او میگوید این وضعیت ممکن است نشانه یک بیماری باشد و افرادی که چشمهای روشنتر دارند به خصوص نژادهای اروپایی، بیشتر در معرض بیماری جدی و شایع دژنراسیون ماکولا قرار دارند. این بیماری مهمترین عامل کاهش بینایی بوده و در آن بخش مرکزی شبکیه تخریب میشود. افراد آفریقایی تبار یا اسپانیولی (که بسیاری از آنها چشم تیره تر) دارند در معرض خطر بالاتری از گلوکوم (آب سیاه) قرار دارند.

قرار گیری در فضای خارج از منزل احتمال نزدیک بینی در اثر مطالعه در کودکان را کاهش میدهد

دکتر ری میگوید: “اگر چه مطالعه با بروز نزدیک بینی در کودکان ارتباط دارد اما مشخص شده است که در صورتی که مدتی در فضای بیرون باشند خطر آن کاهش می یابد. بنابراین کتاب بخوانید و سپس بیرون بروید و بازی کنید. ما نمیدانیم علت دقیق آن چیست؟ اما تصور میشود علت آن میتواند میزان شدت نور باشد که در بیرون بیشتر از داخل منزل است و این باعث تحریک تولید مقدار بیشتری هورمون دوپامین در شبکیه میشود. این امر به نوبه خود میتواند از رشد چشم به صورتی که در افراد نزدیک بین دیده میشود، جلوگیری کند. احتمال دیگر ویتامین دی موجود در نور خورشید است که تصور میشود برای سلامت چشم و بینایی مفید است.”

چشم ها در زمستان خشک تر می شوند, درست مثل پوست شما

اگر احساس میکنید چشمهایتان اخیرا تحریک پذیر و قرمز شده اند و حس داشتن ریگ در چشم دارید ، احتمال دارد که در ماههای زمستانی دچار خشکی بیشتری شده باشند. مقدار اشک روی سطح چشم بستگی به میزان ترشح آن نسبت به مقدار تبخیر یا تخلیه اشک دارد. دکتر ری توضیح میدهد: “هنگامی که هوا خشک تر می شود، تبخیر نیز سریعتر اتفاق می افتد.” برای حل این مشکل میتوانید در اتاق خواب خود از رطوبت ساز استفاده کنید و یا چشمها را با قطره اشک مصنوعی مرطوب کنید، همچنین باید مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن در حالت هیدراته باشد.

هرگز نباید در حالی که لنز به چشم دارید به رختخواب بروید

دکتر فورمر میگوید: حتی اگر روی جعبه لنز نوشته شده میتوانید در هنگام خواب لنزها را در نیاورید، باز هم چنین کاری نکنید. داشتن لنز هنگام خواب باعث افزایش عوارض و عفونتهای چشم میشود که ممکن است بینایی شما را تهدید کند. شستن دست ها برای استفاده از لنزهای تماسی امری حیاتی است. پیش از استفاده از لنز دستان خود را بشویید، شب هنگام لنز را در محلول ضد عفونی کننده غوطه ور کنید و آنها را تمیز نگه دارید.

آرایش می توانند باعث آسیب های چشمی شود

دفعه بعد که مژه هایتان را با مواد آرایشی بلندتر و تیره تر میکنید، دقت خیلی بیشتری به خرج دهید. دکتر فورمر میگوید: “من موارد زیادی از آسیبهای چشم را دیده ام که به واسطه ریمل زدن اتفاق افتاده اند. گاهی ریمل مژه یا برس ابرو باعث خراش قرنیه شده است. حتی گاهی اوقات میبینیم ذرات مواد آرایشی در زیر لایه بیرونی چشم محبوس شده اند.” علت این اتفاق این است که سلولهای لایه بیرونی چشم گاهی اوقات ذرات مواد آرایشی را احاطه میکنند و در اطراف آن رشد مینمایند. درمان آن قطره آنتی بیوتیک و پد چشم (وسیله ای برای پوشاندن یک چشم)است. نگران نباشید، چنین اتفاقی نسبتا نادر است.

سیگار کشیدن  می تواند به طور جدی در دید شما خلل ایجاد کند

دکتر ری توضیح میدهد: “سیگار خطر دژنراسیون ماکولا که اولین عامل کوری در افراد اروپایی در ایالت متحده امریکا می باشد را افزایش میدهد.”
دودی که از سیگار بلند میشود چگونه بر چشم تاثیر میگذارد؟

دکتر فورمر میگوید سیگار به رگهای خونی کوچک در شبکیه و عصبهای نوری آسیب وارد میکند و میتواند به کاهش بینایی منجر شود. به خاطر داشته باشید برای ترک سیگار هیچ وقت دیر نیست.

چشمهای شما ممکن است دیگر حالات پنهان و اساسی سلامت شما را فاش کنند

چشمها علائم وضعیتهای پزشکی دیگر را نیز نشان میدهند. پزشک ممکن است در معاینه روتین چشم به بیماریهای دیگر شما پی ببرد از جمله بیماری قلبی (که با تشکیل انشعاب غیر طبیعی رگهای خونی در چشم یا تغییر پهنای آنها مشخص میشود)، سرطان یا تومورها (علائم آن شامل تغییر اندازه مردمک، شل شدن یا افتادگی پلک و جا به جایی ساختار چشم می باشد) ، مشکلات تیروئید (برجسته شدن چشم علامت مشخصه آن است) و حتی ایدز و اختلالات دیگر خود ایمن (تورم و خونریزی شبکیه از علائم شایع این بیماریها است اگر چه این علائم در مراحل نهایی بیماری و یا عدم درمان آنها اتفاق می افتد).

هر کسی زمانی ممکن است دچار آب مروارید شود و یا نیاز به عینک، لنز یا جراحی چشم پیدا کند

دکتر فورمر میگوید: عدسی های طبیعی چشم شفاف هستند اما با افزایش سن شروع به زرد یا گاهی سفید شدن میکنند.” به این معنی که شفافیت طبیعی عدسی از بین میرود و آب مروارید اتفاق می افتد. عینک محافظ پرتوهای فرابنفش خورسید فرایند تشکیل آب مروارید را آهسته میکنند و حتما باید هنگامی که در معرض نور خورشید قرار دارید از آنها استفاده کنید. برای جلوگیری از کاهش بینایی کار زیادی نمیتوان انجام داد و فاکتورهایی مانند ژنتیک ممکن است در آن تاثیر گذار باشند اما برای به تاخیر انداختن آن میتوانید زمان بیشتری را در فضای بیرون بگذرانید. کودکان و بزرگسالانی که اوقات زیادی را در فضای باز میگذرانند، معمولا بینایی بهتری دارند و برای سلامت چشم خود زمان میخرند و نیاز به عینک، لنز یا عملهای جراحی اصلاحی چشم را به تاخیر می اندازند.

 

پزشکین : آنچه درباره سلامت و رازهای چشم نمیدانید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *