افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره وضعیت جنین در هفته شانزدهم نمیدانید

آنچه درباره وضعیت جنین در هفته شانزدهم نمیدانید

  • در این هفته احتمالاً حرکات او را حس می‌کنید. این حرکات کوئیکینگ نامیده می‌شود حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود درک می‌کنید. البته اگر هنوز حرکات جنین را حس نکرده‌اید نگران نباشید و فکر نکنید که جنین شما زنده نیست.

 

شما ۱۶ هفته است که باردارید و جنین هم ۱۴ هفتگی خود را می گذاراند. این عالی است منتظر بمانید تا تهوع‌های صبحگاهی خودشان را پنهان کنند.اگر هنوز این اتفاق نیفتاده نگران نباشید. در نهایت در همین هفته‌ها این حالت از بین برود.

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری
جنین شما این هفته بیشتر تلاش می‌کند چیزهای بگوید، اما هیچ کس چیزی از حرف‌هایش را نمی‌شنود. ماهیچه‌های صورتش حسابی رشد کرده‌اند بنابراین او لب‌هایش را باز و بسته می‌کند. او این هفته آن‌قدر رشد کرده که دست به کارهای خطرناک بزند. می‌گویید «محال است جنین تواناییش را ندارند.» خیر به شما می‌گوییم چگونه از همین حالا درحالی‌که تازه به اندازه یک اواکادوست (گلابی) شیطنت می‌کند.

از هفته پیش که چنگ می‌زد حالا هم بند ناف را می‌گیرد، اما خوب خیالتان راحت باشد کاری از پیش نمی‌برد قدرتش به آنجا نمی‌رسد که بخواهد به بند ناف آسیبی برساند. برخی از اعضای بدن او مدت زیادی است که کارشان را آغاز کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند. این اعضای پرکار یکی دستگاه گردش خون است و دیگری مجاری ادراری. قلب هم که با سرعت باورنکردنی در طول روز ۲۵ لیتر خون را پمپاز می‌کند.

چشم‌ها و گوش‌هایش به تدریج به دنبال محل مناسب خود می‌گیرند و دیگر تا زمان پیدا کردن مکان مناسب چند وقتی باقی نمانده است. با این حال چشم‌هایش به آرامی حرکت می‌کند و گوش‌هایش را می‌توانید در اطراف سرش ببندید. اگرچه بند ناف فعلاً همه نیازهای بدن او را تأمین می‌کند و از این وضع هم شکایتی ندارد با این حال صفرا درون معده‌اش ترشح می‌شود.

پاهایش بلندتر شده و حالا در حال شنا کردن در کیسه آب شماست و احتمالاً لبخندی هم از روی رضایت بر لب دارد. او از این هفته به بعد به عنوان یک شخصت مستقل شناخته می‌شود به دلیل اینکه اثر انگشت‌ها خودشان را در سر انگشتان نشان می‌دهد. سیستم دفاعی او در این هفته شکل می‌گیرد و می‌تواند از خودش دفاع کند. کلیه‌هایش هم مثل ساعت کار می‌کند و ادرار را دفع می‌کند.یادتان می‌آید گفتیم روی سر جنین کرک‌هایی شبیه کرک هلو در آمده است به این کرک‌ها  «لانگو» می‌گویند.

می‌خواهید بدانید که او چقدر قد کشیده و چند گرم به وزنش اضافه‌شده، او باید در حدود ۱۱ تا ۱۴ سانتیمتر قد کشیده و چند گرم ناقابل به اندازه ۲۰ تا ۳۰ گرم هم از هفته پیش تاکنون وزن اضافه کرده باشد.

قد: ۱۳.۵ سانتی متر
وزن: ۱۵۸ گرم

 
وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری
در این هفته احتمالاً حرکات او را حس می‌کنید. این حرکات کوئیکینگ نامیده می‌شود حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود درک می‌کنید. البته اگر هنوز حرکات جنین را حس نکرده‌اید نگران نباشید و فکر نکنید که جنین شما زنده نیست. احساس حرکات جنین در هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ شروع می‌شود و گاهی ممکن است تا هفته ۲۴ هم طول می‌کشد.

زمان درک حرکات او در زنان مختلف متفاوت است حتی در حاملگی‌های مختلف یک زن هم این زمان فرق می‌کند. فعالیت غده سازنده شیر در سینه‌ها و افزایش جریان خون موجب می شود که وریدهای سینه را ببینید. پستان‌های شما سنگین و متورم شده‌اند وجریان خون شما حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رحم شما شش هفته قبل حدود ۱۴۰ گرم وزن داشت ولی اکنون وزن آن به ۲۵۰ تا ۳۲۰گرم رسیده است. مایع آمنیون نیز در این مرحله در حدود ۲۵۰ گرم است. اگر تا به حال وزنی اضافه نکردید این هفته اضافه‌وزن به سراغتان می‌آید.
مراقبت های بارداری در هفته شانزدهم بارداری
یکی از آزمایش‌های برای تشخصی بیماری‌های کروموزمومی از جمله سندروم داون، بیماری اسکلتی، عفونت‌ها، بیماری دستگاه‌های عصبی و اختلالات ساخت‌وساز بدن استفاده می‌شود آزمایش آمنیوسنتز است.البته این آزمایش برای کسانی تجویز می شود که سن بالای ۳۵ سال دارند یا اینکه در خانواده از مشکلات ژنتیکی رنج می‌برند. در این آزمایش مقداری از مایع آمنیوتیک در اطراف بدن جنین توسط سوزنی که از راه شکم وارد رحم شده، خارج می‌شود.

این آزمایش معمولاً در حوالی هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می‌شود چرا که در این زمان رحم به اندازه کافی بزرگ‌شده و درعین‌حال اطراف جنین را مقدار کافی مایع آمنیوتیک احاطه کرده که بدون صدمه زدن می‌توان آن مایع را تخلیه کرد.  این آزمایش حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد پزشک بعد از ضدعفونی کردن و بی‌حس کردن پوست شکم با استفاده از سونوگرافی محل قرار گرفتن جفت و جنین را تعیین می‌کند و با یک سوزن باریک و بلند از روی دیواره شکم وارد حفره آمنیون شده که مسیر سوزن همزمان در سونوگرافی دنبال می‌شود و ۳۰ سی‌سی از مایع را داخل سوزن مخصوص می‌کشد و برای غربالگری به آزمایشگاه می‌فرستد.

نتیجه آزمایش ۲ تا ۳ هفته بعد آماده می‌شود. آمنیوسنتز با خطراتی همراه است. صدمه دیدن جفت و جنین و عفونت از جمله عوارضی هستند که ممکن است ادامه بارداری را به مخاطره بیندازند. اگر مادر RH منفی (گروه خون منفی) باشد تزریق آمپول «روگام» لازم است. در طول آمنیوسنتز فرد کاملاً هوشیار است. نیاز به بی‌هوشی یا بی‌حسی نیست.

درد و ناراحتی نیز وجود ندارد ولی گاهی اوقات هنگام استفاده از سوزن ممکن است درد اندکی ایجاد شود. بعد از پایان آمنیوسنتز مادر باید حدود ۲۰ دقیقه استراحت کند. آمنیوسنتز احتمال سقط‌ جنین را یک درصد افزایش می‌دهد.

نتیجه آزمایش: اگر نتیجه آزمایش منفی باشد به معنای آن است جنین مشکل کروموزوم ندارد البته همه مشکلات ژنتیکی با این آزمایش قابل تشخیص نیست. اگر جواب مثبت باشد پزشکی تست و آزمایش‌های دیگری را برای بررسی بیشتر تجویز می‌کند.
تغذیه در هفته شانزدهم بارداری
در این هفته از بارداری، آهن نقش بسیار مهمی در تولید سلول‌های خونی قرمز بدن شما دارد. به علاوه، آهن یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی مورد احتیاح است که به جلوگیری از عوارض هم برای مادر و هم برای کودک کمک می‌کند. بدون آهن کافی، شما دچار کمبود خون می‌شوید که می‌تواند خستگی و بیماری‌های دیگر را برای شما به همراه داشته باشد.

این مواد را در رژیم غذایی خود وارد کنید:
* غلات مانند گندم یا نان سبوس دار
*  میوه و سبزیجات مانند سیب، هلو، هویچ و اسفناج
*  مواد مغذی کم چرب و سرشار از پروتئین مانند گوشت گاو، ماست کم چرب و ماهی تن
*  گوشت و مرغ خود را با دقت انتخاب کنید. گوشت بره گزینه خوبی است.
*  چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن کانولا

از طرف دیگر مصرف این مواد را کاهش دهید:
*  چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس که در دمای اتاق جامد هستند مانند کره و چربی گوشت گاو
*  کالری‌های خالی مانند نوشابه‌های شیرین شده

 

منبع : بیتوته

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *