افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره وزن مناسب قبل از حاملگی نمیدانید

  • بحث‌های بسیاری درباره شاخص توده بدنی طبیعی، دارای اضافه‌وزن یا چاقی مفرط انجام‌شده است و به‌طورکلی اعتقاد بر این است که شاخص توده بدنی زیر ۲۶ برای زنانی که قصد باردارشدن دارند یک وزن طبیعی است.

 

وزن نقش مهمی در بارداری سالم دارد. زنانی که وزن آن‌ها در مقایسه با قدشان زیر حد طبیعی است بیشتر در معرض زایمان نوزاد نارس و داشتن فرزندان کوچک‌تر از حد طبیعی می‌باشند.

زنان چاق یا دارای اضافه‌وزن، بیشتر در معرض خطر عوارض دوران بارداری، زایمان سخت و نوزاد بالاتر از وزن طبیعی بوده و فرزندشان اغلب در بزرگسالی با مشکل اضافه‌وزن مواجه می‌شود.

هر دو شکل افراطی می‌تواند منجر به مشکلاتی در رشد درون رحمی شوند. نوزادانی که در داخل رحم با محدودیت رشد مواجه می‌شوند در دوران بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن خواهند بود.

به همین دلیل داشتن وزن نامناسب در دوران بارداری فقط یک تهدید برای شما محسوب نمی‌شود و عاملی است که سلامت فرزند شما را نیز در بزرگسالی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اغلب دربارۀ اینکه چه میزان اضافه‌وزن خیلی کم یا زیاد است نظرات متفاوتی وجود دارد. برای داشتن یک دیدگاه معقولانه باید شاخص تودۀ بدنی خود یا BMI را پیدا کنید. شاخص توده بدنی نسبتی از وزن و قد است که معمولاً در زمینه سلامت به‌عنوان معیاری دقیق‌تر از وزن به کار گرفته می‌شود.

چاقی ناشی از اضافه‌وزن پیامدهایی برای سلامت فرد دارد. شاخص توده بدنی نیز یک معیار بی‌نقص نیست زیرا به شما نمی‌گوید که وزن شما از عضله تشکیل‌شده است یا چربی. بسیاری از بدنسازان حتی درصورتی‌که مقدار چربی بدنشان بسیار کم باشد جزو گروه دارای اضافه‌وزن طبقه‌بندی می‌شوند و بالا بودن شاخص توده بدنی در آنان به این معنی نیست که آن‌ها دچار آن دسته از مشکلات سلامتی که ناشی از چاقی مفرط است می‌شوند.

به همین دلیل شاخص توده بدنی بدون در نظر گرفتن این‌که وزن بدن شما طبیعی است یا شما را در معرض خطرات سلامت قرار می‌دهد، یک معیار مفید می‌باشد.

بحث‌های بسیاری درباره شاخص توده بدنی طبیعی، دارای اضافه‌وزن یا چاقی مفرط انجام‌شده است و به‌طورکلی اعتقاد بر این است که شاخص توده بدنی زیر ۲۶ برای زنانی که قصد باردارشدن دارند یک وزن طبیعی است.

توده بدنی بین ۲۶ تا ۲۹ دارای اضافه‌وزن و شاخص توده بدنی بالای ۲۹ دچار چاقی مفرط است. در جدول زیر طبقه‌بندی اخیری را که انستیتوی پزشکی بر اساس بهترین مدارک دربارۀ سلامت وزن با آن توافق کرده است، نشان می‌دهد.

 

منبع : نی نی بان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *