افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره خاصیت های وازلین نمیدانید

  • وازلینیا پترولئین یا چربی معدنی از تصفیه روغن‌های سنگین نفت که باقیمانده تقطیر در ۳۶۰ درجه گرما است به دست می‌آید. برای غلیظ کردن وازلین غالباً آن را با کمیپارافینمخلوط می‌کنند.

وازلین مخلوطی یکنواخت از انواع هیدروکربنهای نیمه جامد تصفیه شده می‌باشد . این محصول بدون بو و طعم بوده و امروزه در انواع مختلفی از لحاظ نفوذپذیری و رنگ در بازار وجود دارد.

وازلینیا پترولئین یا چربی معدنی از تصفیه روغن‌های سنگین نفت که باقیمانده تقطیر در ۳۶۰ درجه گرما است به دست می‌آید. برای غلیظ کردن وازلین غالباً آن را با کمیپارافینمخلوط می‌کنند. وازلین سفید رنگ و به غلظت چربی خوک است. امروزه در بازار، این محصول بصورت خالص در سه گروه تولید می شود:

درجهAدارویی

درجهBبهداشتی

درجهCصنعتی

برحسب نوع تولید، فواید وازلین و کاربردهای آن طبقه بندی میگردد: 

فواید وازلین دارویی

از مهمترین فواید وازلین استفاده از آن برای ساخت پمادهای دارویی تسکین دهنده سوختگی است. همچنین کمک به درمان سوختگی پای نوزادان ناشی از پوشک و عرق سوز شدن کودک و همچنین سوختگی ناشی از آفتاب از دیگر فواید دارویی وازلین است. در حقیقت مصرف روزانه وازلین دارویی با کمرنگ کردن آثار اشعه خورشید می تواند در بهبود سوختگی های پوستی کمک به سزایی نماید.

فواید وازلین بهداشتی آرایشی

کاربرد وازلین در صنایع بهداشتی و آرایشی بسیار زیاد است به طوریکه از آن، به عنوان پایه اصلی در فرمولاسیون انواع کرم‌ها و پمادهای دارویی و بهداشتی استفاده میشود. قیمت این ماده نسبت به سایر محصولات آرایشی بهداشتی بسیار کم بوده و در دسترس همگان قرار دارد ، در حالیکه فواید مصرف آن با بسیاری از کرمهای گران قیمت برابری میکند.

به طور کلی وازلین بهداشتی و ویتامینه به علت ساختار شیمیایی منحصر به فردی که دارد، یکی از پرطرفدارترین مواد برای مرطوب کردن، محافظت و بازسازی پوستهای شدیدا خشک ، استفاده بر روی صورت، دست و لب است. برخی از فواید آرایشی وازلین بهداشتی به شرح زیر میباشد:

  • کاهش چین و چروک: یکی از مهمترین فواید این ماده کمک به کاهش و برطرف نمون چین و چروک پوست به ویژه چروکهای ریز اطرف چشم و لبها است.
  • نرم کننده پوست: استفاده از وازلین به مرطوب نمودن پوست صورت و بدن کمک میکند و علاوه بر مرطوب کنندگی خاصیت تقویت کنندگی پوست را نیز دارد. به این منظور می توانیدوازلینرا به زانو، آرنجو پابمالید چون پوست را نرم میکند.شبها قبل از خواب با وازلین پوست را ماساژ دهیدتا صبح پوستتان نرم می شودیا قبل از خواب روی پاشنه های پا وازلین بمالید جوراب بپوشید تا صبح پاشنه های پا نرم می شود
  • درمان موخوره: استفاده از وازلین و مالیدن مقدار کمی از آن بر روی ساقه موها برای درمان موخوره مفید است.
  • درمان خشکی و پوسته پوسته شدن لب: استفاده از وازلین برای مرطوب نگه داشتن و تسکین دادن لب های ترک خورده بسیار مناسب است و به پیشگیری و درمان پوسته پوسته شدن و خشکی لبها کمک میکند.
  • پاک کننده آرایش: به جای استفاده از پاک کننده های آرایشی فانتزی،میتوانید کمی وازلینبهداشتی را بهپنبه زده و آرایش خود را پاک کنید.
  • مراقبت از ناخن: پوست دور ناخن خود را هر شب قبل از خواب با وازلین چرب کنید. این کار از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد که ریشه ناخن دیده شود. همچنیناگر شما به طور مداوم وازلین را بر سطح ناخن بمالید، با گذشت زمان ناخنهایتان براق و درخشنده شده و سفت تر می گردد.
  • استفاده از وارلین برای مژه: یک لایه نازک وازلین را قبل از خواب بر روی مژه چشم بگذارید. این کار در طول زمان به رشد و کلفتر شدن سریع مژه‌ها کمک می کند.

فواید وازلین صنعتی

موارد مصرف وازلین صنعتی شامل کاربرد این ماده در صنعت چرم سازی، کند کننده زنگ زدگی عناصر فلزی، ضد فرسودگی برای ماشین آلات صنعتی، روان کننده و پوششی در مقابل خوردگی و سایش و همچنین جهت خارج نمودن قالبهای گچ و ریخته‌گری استفاده میشود. همچنین فواید وازلین در خانه نیز بسیار بوده، جلوگیری از خشک شدن قفل ها، روان کردن لولاهای در، پاک کردن جای آب از روی میز و اشیا چوبی، براق کردن کیف و کفشهای چرمی، فرار دهنده مورچه ها و … است.

 

منبع: بهداشت نیوز

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *