افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره جراحی تیروئید نمیدانید

  • پیش از آنکه قرار عمل را تنظیم کنید، بهتر است جستجوی مهمی انجام دهید. توصیه می‌شود به دنبال جراجی باشید که دارای مدرک تخصص در زمینه جراحی تیروئید باشد. هم‌چنین این مسئله را هم پرس و جو کنید که جراح تیروئید مورد نظر شما در طول سال چند عمل انجام می‌دهد.

 

سرطان یکی از دلایل اصلی انجام عمل تیروئیدبرداری است. سایر دلایل آن شامل متورم شدن تیروئید (گواتر)، گرهک‌های تیروئیدی و یا بیش‌فعالی تیروئید است. سالانه چیزی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در ایالات متحده مجبور به تیروئیدبرداری می‌شوند. در اینجا به نکاتی درباره پیش از این عمل، حین آن و بعد از آن می‌پردازیم که اهمیت زیادی دارد.

انتخاب جراح

پیش از آنکه قرار عمل را تنظیم کنید، بهتر است جستجوی مهمی انجام دهید. توصیه می‌شود به دنبال جراجی باشید که دارای مدرک تخصص در زمینه جراحی تیروئید باشد. هم‌چنین این مسئله را هم پرس و جو کنید که جراح تیروئید مورد نظر شما در طول سال چند عمل انجام می‌دهد. بر اساس آخرین اطلاعات، جراحانی که بیش از ۲۵ عمل تیروئید‌برداری در طول سال انجام داده‌اند، بهترین نتایج را در عمل داشته‌اند و گزینه‌های بهتری هستند.

آماده شدن برای عمل

عمل شما مستلزم انجام تست‌های خاصی خواهد بود مانند تست سی‌تی اسکن، تست فراصوتی و یا آسپیراسیون با سوزن ظریف برای به دست دادن تصیویری دقیق‌تر و واضح‌تر از این‌که اوضاع تیروئید پیش از برداشتن در چه وضعیتی است. یک هفته پیش از شروع عمل، باید مصرف هر نوع داروئی که لخته شدن خون را دشوار می‌کند قطع نمائید. داروهایی مانند آسپیرین و ایبوپروفن. هم‌چنین پزشک شما از شما خواهد خواست تا شب قبل چیزی نخورید و ننوشید.

اگر سرطان شما پیشرفته باشد، باید مصرف برخی غذاها را در هفته‌های قبل از جراحی قطع کنید. در آن موارد، به رژیم غذایی با یُد کم نیاز داریم، چرا که احتمال آنکه پزشک متخصص بخواهد بعد از جراحی، درمان شما را با یُد رادیواکتیو ادامه دهد بسیار بالاست.

هم‌چنین پزشک‌تان از این مسئله مطمئن خواهد شد که تناسب اندام شما به نحوی باشد که بتواند بیهوشی کامل انجام دهد. اگر دیابت داشته باشید، قند خون‌تان باید تحت کنترل باشد. افراد سیگاری هم حداقل ۲ و در حالت ایده‌آل ۴ هفته پیش از جراحی باید سیگارشان را ترک کنند.

تیروئید چگونه برداشته می‌شود؟

تیروئیدبرداری را می‌توان به شکل سرپایی و یا در قالب بستری شدن در بیمارستان انجام داد، که بسته به جراح و مورد شما خواهد بود. عمل، چیزی حدود ۴۵ دقیقه و یا ممکن است تا ۳ ساعت هم طول بکشد.

جراح شما یک بُرش عمودی در جلوی گردن و اغلب در چین‌خوردگی آن ایجاد می‌کند. در واقع این بُرش در ناحیه‌ای انجام می‌شود که بعد از التیام به خوبی پوشیده شود. بعد از برداشتن غده تیروئید، جراح محل مورد نظر را با بخیه و یا سایر روش‌های بستن پوست، می‌بندد. پزشک به شما خواهد گفت چطور به وضعیت پانسمان و یا سایر چیزهای بسته‌شده دور زخم در روزهای بعد از عمل رسیدگی کنید.

خطرات جراحی تیروئید

دو مشکل اصلی برای هر عملی، عفونت و خونریزی است. اما در تیروئید‌برداری، این خطرها بسیار کم است. از آنجایی که گردن تقریبا هرگز عفونی نمی‌شود و به خاطر پیشرفت‌هایی که در تکنیک‌های جراحی صورت گرفته است، خطر عفونت و یا خونریزی کمتر از ۲ درصد خواهد بود.

احتمال خیلی زیاد وجود دارد که میزان کلسیم خون‌تان شدیدا کاهش یابد (به خاطر آسیب به غده‌های پاراتیروئیدی مجاور حین عمل) و یا عصب‌هایی که صدایتان را کنترل می‌کند به هم فشرده شود. بسیاری از افراد به طور موقت دچار هر دو مشکل می‌شوند، اما در موارد نادر ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد و صدایتان برای مدت کوتاهی زمخت شود.

دوران بهبودی بعد از عمل

بعد از عمل وقتی از خواب بیدار شدید دچار گلودرد خواهید بود. از طرفی ممکن است دردی در عضلات گردن خود حس کنید که به خاطر وضعیت شما حین عمل بوده است.

طی ۲۴ ساعت اول بعد از عمل، اگر می‌خواهید برای تسکین درد از پک‌های یخی استفاده کنید، توصیه می‌شود بیش از ۱۵ دقیقه آن را روی محل مورد نظر نگذارید. از طرفی می‌توانید از داروهای عادی بدون نسخه مانند استامینوفن و یا داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن هم استفاده کنید. اگر در بالای قسمت عمل‌شده درد داشتید، می‌توانید با پزشک‌تان درباره گزینه‌های مربوط به تسکین درد مشورت کنید.

به هیچ وجه برای هیچ کاری به‌جز دراز کشیدن در تخت‌خواب و تماشای تلویزیون، برنامه دیگری نچینید و حتما داروهای از بین برنده درد خود را سر ساعت مشخص خودش بخورید. اگر می‌توانید یک تا دو هفته بعد از عمل، از کارتان مرخصی بگیرید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *