افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره آسیب ها و عوارض لاک زدن نمیدانید

آنچه درباره آسیب ها و عوارض لاک زدن نمیدانید

  • قطعا لاک‌زدن را نمی‌توان به‌طور صددرصد ممنوع کرد، اما می‌توان با رعایت نکات عوارضی آن را به حداقل رساند. انتخاب یک لاک مناسب از برندی معروف و به‌نام و مطالعه برچسب ترکیبات آن، پله اول محسوب می‌شود. درصورتی‌که نسبت به هریک از ترکیبات آن آلرژی دارید، استفاده از آن را کنار بگذارید.

 

رابطه هورمون‌هاو لاک

یکی از بارزترین مشخصه‌های ترکیبات محکم‌کننده‌ای که در برخی لاک‌ها استفاده می‌شوند، این است که باعث نفوذپذیری بیشتر پوست می‌شوند. phthalates از جمله ترکیباتی است که جزو مواد اولیه لاک است. درحالی‌که این ماده، درصنعت هم کاربردهای بسیاری دارد؛ اغلب از آن برای تهیه مواد شوینده زمین استفاده می‌شود. این ماده به راحتی تبخیر نمی‌شود، به همین‌خاطر به مدت طولانی‌تری روی سطح ناخن می‌ماند و این شرایط را فراهم می‌کند تا درپوست نفوذ کند. این نفوذ، می‌تواند از طریق خود پوست یا تنفس صورت بگیرد. نفوذ این ماده دربدن، باعث ایجاد اختلال درتنظیم هورمون‌ها می‌شود.

زرق‌ و برق سمی!

رنگ زیبا، براقیت و اکلیلی بودن لاک، همه‌وهمه ازجمله عواملی هستند که باعث جذب افراد به این محصول می‌شوند. یکی از ترکیباتی که به لاک براقیت می‌بخشد، mica نام دارد. mica یکی از انواع سلیکا معدنی است که به‌طورطبیعی هم تولید می‌شود. تحقیقات نشان داده حتی نوع طبیعی آن هم، سمی است و دربدن جمع شده و باعث آسیب‌رساندن به سلول‌های بدن می‌شود.

چه لاکی بخریم؟

قطعا لاک‌زدن را نمی‌توان به‌طور صددرصد ممنوع کرد، اما می‌توان با رعایت نکات عوارضی آن را به حداقل رساند. انتخاب یک لاک مناسب از برندی معروف و به‌نام و مطالعه برچسب ترکیبات آن، پله اول محسوب می‌شود. درصورتی‌که نسبت به هریک از ترکیبات آن آلرژی دارید، استفاده از آن را کنار بگذارید. اگر باردار هستید یا درفکر باردارشدن هستید، بهتر است لاک‌زدن را کنار بگذارید، چراکه ترکیبات آن به‌خصوص toluene خطرساز است. به خانم‌هایی که نوزادشان را شیر می‌دهند هم توصیه می‌کنیم از این ماده استفاده نکنند.

واقعیتی کهنمی‌توان نادیده‌اش گرفت؟

اصل کلی که درمورد لاک‌زدن وجود دارد، این است که ناخن‌ها را بعد ازمدتی زرد می‌کند. لاک‌زدن، باعث تغییررنگ صدفی و سفیدی ناخن می‌شود که دراین حال، تمام زیبایی یک ناخن سالم از بین می‌رود. علت هم چیزی نیست جز این‌که اکسیژن، به میزان کافی به سطح ناخن نمی‌رسد.

مواد خطرناکی که باید بشناسیم

یکی از مهم‌ترین ترکیبات حلال لاک که در برخی محصولات و لاک‌های ناخن استفاده می‌شود، تولوئن است. تحقیقات نشان داده حلال‌هایی مانند xylene,tolune ارتباط مستقیمی با برخی بیماری‌های مزمن دارند. از مضرات toluene، می‌توان به سرطان‌زا بودن و آسیب‌رساندن آن به سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. یکی دیگر از ترکیبات حلال لاک که فرمالین (formalin) نام دارد، باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می‌شود. به‌همین خاطر، اغلب به افرادی‌که ناراحتی‌های ریوی و آسم دارند، توصیه می‌شود از لاک‌زدن بپرهیزند  یا دست کم سراغ محصولاتی بروند که استاندارد و بدون عارضه باشند.  نوعی حلال دیگر با نام carcinogen معروف است که کاملا سرطان‌زا است. امروزه اغلب ترکیبات جدید جایگزین حلال شده است، اما همچنان دربرخی از لا‌ک‌ها، این ماده دیده می‌شود. از دیگر حلال‌ها، می‌توان به استات‌ اتیل و استات بوتیل (ethyle acetate and butyl acetate) اشاره کرد که هردو، آلرژی‌زا هستند و تاحدودی سمی به شمار می‌روند و می‌توانند عامل ایجاد بیماری ریوی شوند. خطری که این مواد به دنبال دارد این است که بسیاری از عناصر این ترکیبات، درهوا تبخیر می‌شوند و اغلب به وسیله فردی که لاک زده است، تنفس می‌شود.

 

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *