جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



آنچه درباره آسیب دیدگی تاندون آشیل نمیدانید

آنچه درباره آسیب دیدگی تاندون آشیل نمیدانید

55732e408810f

یک متخصص ارتوپد به بیان آسیب های تاندون پرداخته اند در این پست به بیان آنچه درباره آسیب دیدگی تاندون آشیل نمیدانید را در اختیار شما می گذاریم .

آسیب‌دیدگی تاندون آشیل، آسیب‌دیدگی دردناک و متداول میان ورزشکاران است و در میان زنانی که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند نیز بروز می‌کند.
تاندون‌های آشیل، ماهیچه‌های ساق را به استخوان پاشنه پا متصل می‌کنند. دویدن می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی تاندون آشیل و بروز درد و ورم شود. آسیب‌دیدگی تاندون آشیل در برخی از موارد با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد، اما در آسیب‌دیدگی‌های شدید، بیمار باید توسط پزشک معاینه شده، فیزیوتراپی یا جراحی کند.
چه عواملی باعث آسیب‌دیدگی تاندون آشیل می‌شوند؟
عوامل زیر ممکن است باعث آسیب‌دیدگی تاندون آشیل شوند:
– افزایش بیش از اندازه فعالیت‌های بدنی
– گرم نکردن بدن پیش از شروع ورزش
– پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند
– صاف بودن کف پا باعث افتادن و آسیب دیدن عضلات و تاندون‌ها می‌شود.
– کشیده شدن ماهیچه و تاندون‌های پا
آسیب‌دیدگی تاندون آشیل پا در میان ورزشکاران رشته‌های زیر متداول است:
– دو و میدانی
– ژیمناستیک
– فوتبال
– تنیس
– نت بال
احتمال آسیب‌دیدگی و پاره شدن تاندون آشیل هنگام حرکت ناگهانی پاها بسیار زیاد است. به عنوان مثال، فشار بسیار زیادی که بر روی تاندون‌های آشیل پاهای قهرمانان دوهای سرعت وارد می‌شود، احتمال پارگی آن‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.
آسیب‌دیدگی تاندون آشیل چه احساسی دارد؟
علایم و نشانه‌های آسیب‌دیدگی عبارت‌اند از:
– بروز درد – به ویژه هنگام ایستادن و حرکت دادن انگشت‌ها -، در صورت پاره شدن تاندون درد ناگهانی و شدید نمایان می‌شود.
– التهاب
– تورم
– سفت شدن عضله ساق پا
– ناتوانی در حرکت دادن ساق، مچ و انگشت‌های پا
پزشک برای تشخیص آسیب‌دیدگی باید پای فرد آسیب دیده را معاینه کند. راه رفتن و حرکت دادن پا به توسعه آسیب‌دیدگی کمک خواهد کرد.
روش‌های درمان آسیب‌دیدگی تاندون آشیل
خبر خوب این است که آسیب‌دیدگی جزئی و متوسط خود به خود بهبود می‌یابد. تنها برای تسکین درد و التهاب پزشک داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی – ایبوپروفن و… – تجویز می‌کند. برای مراقبت کردن از تاندون آشیل باید نکات زیر را رعایت کرد:
– استفاده کردن از عصا. نباید وزن بدن روی پای آسیب دیده بیفتد.
– برای تسکین درد و التهاب، در طول سه روز، هر چهار ساعت یک بار، اندام آسیب دیده ۳۰ دقیقه با یخ کمپرس شود.
– با استفاده از باندهای مخصوص پای آسیب دیده بسته شود.
– هنگام نشستن و دراز کشیدن، پای آسیب دیده روی بالشت قرار گیرد.
علائم و نشانه‌های بهبودی چیست؟
بهبود قطعی آسیب‌دیدگی ممکن است ماه‌ها طول بکشد، اما انجام دادن حرکات عادی – راه رفتن در آّب و … – بلا مانع است. علایم و نشانه‌های بهبود عبارت‌اند از:
– حرکت راحت و آزاد پا
– راه رفتن، دویدن، پریدن و… بدون احساس درد
چگونه می‌توان از آسیب دیدن تاندون آشیل جلوگیری کرد؟
برای جلوگیری کردن از آسیب دیدن تاندون آشیل باید نکات زیر را رعایت کنید:
– پس و پیش از انجام دادن حرکات بدنی، ماهیچه‌ها و تاندون‌های آشیل پاهایتان را ببندید.
– در سر بالایی‌ها ندوید.
– کفش‌هایی بپوشید که پاهایتان را در بر بگیرند.
– شدت و سرعت فعالیت بدنی و ورزش کردن را به آرامی افزایش دهید.
– به محض بروز درد و کشیدگی در پاشنه یا ماهیچه ساق پا ورزش کردن را متوقف کنید.

 

پزشکین : آنچه درباره آسیب دیدگی تاندون آشیل نمیدانید

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)