افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آلودگی هوا و تهدید زیست محیطی

آلودگی هوا تهدید زیست‌محیطیِ جدی برای سلامت عمومی در جهان

گزارش جدید “شاخص علمکرد زیست‌محیطی ۲۰۱۸” (EPI) نشان می‌دهد که وضعیت کیفیت هوا یک تهدید زیست‌محیطی جدی برای سلامت عمومی در کشورهای مختلف جهان است.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ هم اکنون این گزارش دوسالانه توسط کارشناسان و محققان دانشگاه ییل و کلمبیا و با همکاری مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است.

در این گزارش ۱۸۰ کشور در ۲۴ شاخص عملکردی در ۱۰ موضوع مختلف شامل سلامت محیط زیست و حیات زیست‌بوم‌ها رتبه‌بندی شده‌اند. بر اساس این گزارش، سوئیس در حوزه پایداری محیط زیست رتبه نخست را دارد و پس از آن فرانسه، دانمارک، مالت و سوئد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رتبه‌ی بالای سوئیس عملکرد قویِ این کشور را در اکثر مسائل به ویژه کیفیت هوا و حفاظت از شرایط آب و هوایی نشان می‌هد.

به طور کلی امتیاز بالا در این رتبه‌بندی نمایانگر تعهدات طولانی‌مدت برای حفظ سلامت عمومی و حفاظت از منابع طبیعی و نیز اعمال سیاست‌های کاربردی در زمینه کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های اقتصادی است.

کشورهای انتهای این فهرست شامل هند، بنگلادش، بروندی، جمهوری کنگو و نپال هستند. امتیاز پایین این کشورها در فهرست EPI نشان دهنده نیاز به تلاش‌های پایدار ملی در برخی از حوزه‌ها به ویژه بهبود کیفیت هوا، حفظ تنوع زیستی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

به گزارش ساینس دیلی، برخی از کشورهای انتهایی این فهرست با چالش‌های گسترده تری مانند ناآرامی‌های مدنی مواجه هستند اما امتیاز پایین برخی دیگر از کشورها ناشی از ضعف برنامه‌های دولتی است.

گزارش EPI نه تنها جایگاه فعلی کشورها در مسائل زیست‌محیطی را نشان می‌دهد بلکه نشان دهنده روندی مهم در عملکرد زیست محیطی در سطح ملی و جهانی است.

طبق گزارش EPI در سال ۲۰۱۸ موفقیت در زمینه توسعه پایدار نیازمند هر دو مسئله اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌های محیطی و مدیریت دقیق صنعت و شهرنشینی است؛ موضوعاتی که می‌توانند منجر به آلودگی و به خطر افتادن سلامت عمومی و تهدید اکوسیستم‌ها شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *