افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با خوراکی های ضد آفتاب

آشنایی با خوراکی های ضد آفتاب

  • خوردن تمام میوه و سبزیجات موجود سرشار از خاصیت و بسیار مفید است اما در بین این خوردنی‌ها برخی به‌دلیل داشتن مواد مغذی بیشتر و موثرتر برای سلامت پوست و کمک به جلوگیری از آسیب‌های نور خورشید توصیه به مصرف آنها در مبارزه با آفتاب سوختگی بیشتر است.

 

رژیم غذایی جایگزین ضدآفتاب

‌در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کنند هیچ جایگزینی برای ضدآفتاب وجود ندارد تحقیقات جدید نشان می‌دهند که برخی مواد غذایی قدرت محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV خورشید را دارند به‌طوری که این خوراکی‌های سالم می‌تواند حفاظت داخلی بدن در برابر آفتاب سوختگی را مقاوم و بروز چین و چروک در سطح سلولی را به حداقل برساند. آن هم به‌دلیل وجود ویتامین C و آنتی‌اکسیدان که میزان تحمل و مقاومت پوست در برابر آفتاب را چندین برابر افزایش می‌دهد.  درواقع آفتاب سوختگی نوعی التهاب است که رژیم غذایی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر تسکین التهاب در بدن دارد تا جایی که بخش مهمی از محافظت ما در برابر آفتاب به‌دلیل استفاده از رژیم غذایی ضدالتهابی صورت می‌گیرد، ولی اشتباه نکنید چون این داستان به این معنی نیست که با خوردن خوراکی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم دچار آفتاب سوختگی نخواهید شد. شما حتما با ساعت‌های طولانی قرار گرفتن زیر نور خورشید دچار آفتاب سوختگی می‌شوید مگر آنکه از طریق پوشش مناسب، استفاده از محصولات ضدآفتاب و پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌سپر محکمی از پوست خود در برابر اشعه‌های خورشید ساخته باشید.

خوراکی های ضدآفتاب

خوردن تمام میوه و سبزیجات موجود سرشار از خاصیت و بسیار مفید است اما در بین این خوردنی‌ها برخی به‌دلیل داشتن مواد مغذی بیشتر و موثرتر برای سلامت پوست و کمک به جلوگیری از آسیب‌های نور خورشید توصیه به مصرف آنها در مبارزه با آفتاب سوختگی بیشتر است. در اینجا به چند نمونه از بهترین میوه‌ها، سبزیجات و دیگر مواد غذایی برای دریافت اندوخته روزانه شما در برابر التهاب و آسیب‌های خورشید اشاره می‌کنیم که نقش پررنگ‌تری در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست دارد.

کدام غذای دریایی را بخوریم:  اسیدهای چرب امگا ۳ که در بسیاری از مواد غذایی به‌خصوص در  ماهی‌های چرب به وفور وجود دارد، دارای قدرت ضدالتهابی باور نکردنی است،‌ به‌همین دلیل ماهی آزاد به‌عنوان یکی از سالم‌ترین ماهی‌ها با ترکیبات فوق موثر خود به محافظت از سلول‌ها از آسیب رادیکال‌های آزاد براثر آفتاب و جوان ماندن پوست کمک ویژه‌ای می‌کند.

درواقع اضافه کردن امگا ۳ به رژیم غذایی یا مصرف آن به شکل مکمل در پیشگیری از انواع سرطان پوست مفید و موثر است.

سبزیجات سبز یا قرمز: گوجه‌فرنگی و فلفل قرمز یکی از بهترین منابع برای لیکوپن (رنگدانه مفید خوراکی‌های قرمز) است، به‌خصوص زمانی که به‌صورت پخته مصرف شوند.

از این‌رو این خوراکی‌ها به‌خاطر وجود لیکوپن و آنتی‌اکسیدان در محافظت از پوست نقش دارند و به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آثار تخریبی نور خورشید کمک می‌کنند.

سبزی‌خوردن را فراموش نکنید: سبزیجات برگ سبز با وجود طعم بسیار عالی که دارند گاهی در فهرست خرید و رژیم غذایی قرار نمی‌گیرند،‌ اما اگر بحث مراقبت از پوست در برابر آفتاب هست باید بدانید که کرم بروکلی و سبزیجاتی مانند ریحان، شاهی و اسفناج برای پیشگیری و ترمیم آُیب‌های نور خورشید از بهترین‌هاست.  چون بسیاری از سبزی‌های حاوی سطوح بالایی از اسید فولیک و ویتامین‌های A، C و E و منبع خوب فیبر هستند یعنی همه ترکیباتی که خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

انار‌درمانی کنید: این میوه خوش‌طعم و رنگ را که با خلاقیت از آن می‌توانید در تهیه بسیاری از غذا، دسر و سالادهای مختلف استفاده کنید به آنتی‌اکسیدان سرشاری که در دانه‌های خود دارد، معروف است. خاصیتی که تا ۲۵‌ درصد به محافظت پوست در برابر آفتاب کمک کرده و رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

خوراکی‌های نارنجی بخرید: برای مثال کدوتنبل و هویج به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و یک عامل ضدالتهاب برای بالا بردن مقاومت پوست در برابر آفتاب است و آثار حفاظتی مطلوبی در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید دارد که شما با مصرف آن به‌راحتی به بهبود سلامت پوست خود کمک می‌کنید.

تا می‌توانید دمنوش بزنید: هر دو نوع این چای‌ها به‌خاطر وجود پلی‌فنول‌ها (خاصیت طبیعی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد) می‌تواند پوست شما را در مقابل اشعه UV  ایمن کند،‌ اما خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهاب در چای سبز به‌مراتب بیشتر از دیگر انواع چای است. این چای همچنین به افزایش ترمیم DNA پوست کمک کرده و مانع از بروز سرطان پوست و آفتاب سوختگی می‌شود.

مغزیات را فراموش نکنید: یکی از بهترین منابع برای تامین ویتامین E بادام است که برای زیبایی پوست و محافظت از آن در برابر آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش  بسیار مفید و موثر است.

یعنی شما با مصرف ۱۵‌-۱۰ بادام در روز در معرض آفتاب سوختگی کمترین آسیب را خواهید دید و از سویی دیگر گردو که حاوی مقدار بالایی از اسیدهای چرب ضروری است که می‌تواند در برابر آفتاب سوختگی به سادگی از پوست محافظت کند.

روغن‌درمانی کنید‌: حتما به وفور از خواص این روغن در بهبود شرایط پوست  و مو شنیده‌اید. اما در‌مورد استفاده از آن به‌عنوان ضدآفتاب به شکل موضعی و خوراکی باید بگوییم که این روغن به‌دلیل دارا بودن اسیدهای چرب و اشباع شده مقاومت و انعطاف‌پذیری پوست را در برابر آفتاب دو چندان می‌کند،‌ پس اگر طعم و مزه آن چندان برای شما مهم نیست، می‌توانید یک قاشق مرباخوری از این روغن را در صبح و عصر با ریختن روی نان تست، سالاد و غذاهای خود مصرف کنید یا به‌عنوان یک ضدآفتاب خانگی یک‌چهارم از آن را به پوست خود زده و بعد ۲۰ دقیقه بشویید.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *