افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با بیماری کزاز از علائم تا پیشگیری و درمان آن

آشنایی با بیماری کزاز از علائم تا پیشگیری و درمان آن

145-11361

 

پژوهشگران دستاوردهای جدیدی در زمینه کزاز انجام داده اند و در این مقاله به آشنایی با بیماری کزاز از علائم تا پیشگیری و درمان آن می پردازیم و به طور خلاصه این بیماری عفونی را شرح می دهیم .

کزاز از بیماری های عفونی میباشد که به علت تولید سم از نوعی باکتری با نام كلستريديوم تتاني Clostridium tetani ایجاد میشود.این باکتری معمولا در مدفوع حیوانات مانند اسب و گاو و همچنین خاک و آب آلوده زندگی میکند.هنگامی که به بدن انسان و یا حیوان منتقل میشود، سم خود را تولید میکند.این سم از طریق غدد لنفاوی وارد جریان خون میشود و به اعصاب مرکزی فرد آسیب رسانده و فرد دچار بیماری کزاز میگردد.و یا به عبارتی این باکتری ایجاد نوعی اختلال عصبی در فرد میکند.

این بیماری در میان انسان و حیوان مشترک است پس افرادی که سروکارشان با حیوانات می باشد مخصوصا اسب و گاو باید دقت داشته باشند که میکروب این بیماری از طریق کف کفش آلوده به داخل خانه وارد نشود.باید توجه داشت که این باکتری ها از طریق هر شکافی که روی پوست شخص وجود دارد به بدن افراد راه پیدا میکنند.
دوره نهفتگی در این بیماری حدود ۵ الی۱۵ روز میباشد.

علایم بیماری کزاز :
در مراحل اولیه بیماری شخص دچار بی خوابی میشود.پس از مدتی عضلات فک و زبان دچار مشکل میشوند و فرد بیمار نمیتواند برای حرف زدن و یا جویدن غذا دهان خود را باز کند.

با پیشرفت بیماری عضلات سایر قسمت های بدن نیز دچار اختلال و یا به عبارتی انقباض میشوند. اختلال عضلات صورت باعث پیدایش قیافه خندان به نام لبخند کزازی و اختلال و انقباض در عضلات کمر باعث خمیدگی آن به جلو می‌شود. این انقباض ها دردناک هستند. گاهی اوقات انقباض در عضلات تنفسی باعث سخت شدن تنفس و در نهایت خفگی میگردد. تب مختصری در حدود ۳۸ درجه نیز در افراد مبتلا ظاهر میشود‌.
در موارد شدید بیماری فلج پاها و فلج صورت نیز دیده شده است.

کزاز در نوزادان
نوزاذ مبتلا در مکيدن ناتوان است و ماهيچه های صورت و بدن نوزاد سفت می باشداین بیماری از روز سوم تا ۲۸ روز پس از تولد نوزاد ظاهر می گردد.
علایم بیماری:
– شروع بيماری با کاهش توانايی نوزاد در مکيدن و گريه های غير طبيعی از روز های سوم و چهارم تولد می باشد.
– سفتی عضلات صورت و ناتوان شدن کودک در مکیدن شیر و گاهی اوقات تشنج.

کزاز در افراد بالغ
ایجاد هر نوع زخم در بدن و يا عفونت گوش که سبب دشواری در باز کردن دهان می شود که به همراه سفتی گردن و بدن است.
علایم در بالغین
– به سختی باز کردن دهان يا بلع ، سفتی گردن ، ماهيچه های شکم و ساير ماهيچه ها هراه با درد شدید .
– وجود يک زخم که به علت رعایت نکردن بهداشت عفونی شده است.
– چهره متبسم بيمار با ابروهای بالا آمده ،همراه با سفتی عضلات و ماهیچه ها
– تحريکات نور ، صدا ، تماس و ساير محرکها باعث ایجاد تشنج در بیمار می شود .

پیشگیری از بیماری کزاز :
همانطور که قبلا هم گفته شد عامل این بیماری از طریق شکاف های ایجاد شده بر روی پوست به داخل بدن راه پیدا میکند پس ضد عفونی کردن زخم ها یعنی شستن زخم و اطراف آن به وسیله صابون و به درستی پانسمان کردن یکی از روش های مهم پیشگیری می باشد.برای بهبود زخم پس از شستشو بهتر از پمادهایی مانند نئوسپورين با پلي سپورين بر روی زخم استفاده شود.

در افرادی هم که هنوز مبتلا نشده اند اما احتمال دارد که عامل بیماری به بدن آنها راه پیدا کرده باشد می توان از آنتی بیوتیک های مناسب مانند پنی سیلین وسفالوسپورین استفاده کرد.

اما بهترین و مهمترین روش پیشگیری در این بیماری استفاده از واکسن می باشد.مادران بارداری که از واکسن کزاز استفاده کرده باشند نوزاد خود را نسبت به این بیماری مصون نموده اند.

درمان بیماری کزاز
پس از معاینه و تشخیص بیماری با توجه به علایم آن می توان از يک ضد سم نظير TIG با توجه به دستور پزشک استفاده کرد.همچنین برای مقابله با باکتری کزاز می توان از آنتی بیوتیک ها به طور خوراکی و یا تزریقی نیز استفاده کرد.در ضمن باید توجه کرد که اگر کسیکه دچار مشکل تنفسی شد باید در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر قرار گیرد.

گرم و مرطوب نگه داشتن محلی که فرد بیمار در آن مراقبت می شود ، فيزيوتراپی قفسه سینه برای بهتر کردن تنفس ،خارج کردن ترشحات سينه و حلق ، حرکت دادن آرام بيمار ، مراقبت از چشمها ، تجويز آرام بخش مانند ديازپام بمقدار کافی برای افرادی که دچار تشنج می شوند، آنتی بيوتيکها و در صورت لزوم باز کردن راه تنفس با تنفس مصنوعی و مراقبت دقيق و دائمی بيمار که البته تمامی این درمانها تحت نظارت پزشک انجام می شود.

 

پزشکین : آشنایی با بیماری کزاز از علائم تا پیشگیری و درمان آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *