افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آرتریت روماتوئید از علائم تا تشخیص و درمان

143256_294

  • افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. پیستسکی توصیه می‌کند: «اگر مبتلابه RA هستید و درد قفسه سینه یا تنگی نفس را تجربه می‌کنید

عارضه آرتریت روماتوئید چگونه ایجاد می شود چه علائمی در بدنمان به ما در زمینه مبتلاشدن به این بیماری هشدار میدهند توصیه های درمانی پیشگیرانه و موثر در این رابطه را در ادامه مطلب در اختیارتان قرار خواهیم داد

آرتریت روماتوئید (Rheumatoid Arthritis;RA) یک بیماری مزمن و خود ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به مفصل‌ها و بافت‌های خود حمله می‌کند و باعث درد و التهاب می‌شود. اما التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید می‌تواند به قلب، ریه‌ها و رگ‌های خونی شما نیز آسیب برساند و باعث عوارض خطرناکی شود. بنابراین، اگر مبتلابه آرتریت روماتوئید هستید، باید مراقب علائمی باشید که ممکن است آسیب خطرناک طولانی‌مدتی را برای شما به بارآورد.

این علائم شامل موارد زیر است:

درد و ورم مفصل: دکتر پیتر پیستسکی، استاد طب و ایمنی‌شناسی و رئیس بخش روماتولوژی مرکز پزشکی دانشگاه دوک در شهر دورهام ایالت کارولینای شمالی می‌گوید که آرتریت روماتوئید می‌تواند هر مفصل بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر از همه دست‌ها (شامل بندهای انگشت و مفصل‌های میانی انگشت‌ها)، مچ دست، پا و زانوها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مفصل‌هایی که تحت تاثیر آرتریت روماتوئید هستند گرم، خشک و دردناک هستند. اما اگر باوجود استفاده از یک روش درمانی همچنان در مفصل موردنظر درد و دیگر علائم را مشاهده می‌کنید، احتمالاً دچار یک عارضه هستید.

دکتر پیستسکی می‌گوید: «RA درمانی مستقیماً مفصل‌های ملتهب را مورد هدف قرار می‌دهد، بنابراین اگر باوجود استفاده از یک روش درمانی همچنان احساس درد می‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید.» او می‌گوید: «نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که درد و ورم مفصل افزایش می‌یابد و مفصل فرد به دست زدن حساس می‌شود و در صورت دست زدن قرمزرنگ می‌شود.» دکتر پیستسکی تاکید می‌کند که این علائم می‌تواند نشان‌دهنده یک عفونت باشد که در صورت بروز آن‌ها باید به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

خستگی: پیستسکی معتقد است که خستگی بیش‌ازحد مشخصه آرتریت روماتوئید است.» باوجوداین، او اضافه می‌کند که اگر وضعیت مفصل‌های شما بهتر شد و تنها ازنظر درد و خستگی هیچ تغییری در شما به وجود نیامد، نشان‌دهنده این است که مبتلابه افسردگی، یکی از عوارض مرسوم آرتریت روماتوئید هستید. اگر پس از شروع درمان RA همچنان احساس درد و خستگی می‌کنید، از پزشک خود بخواهید تا در صورت لزوم شما را به یک متخصص سلامت روانی ارجاع دهد.

سرفه مداوم: التهابی که همراه با آرتریت روماتوئید است دیگر بخش‌های بدن همچون ریه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عقیده بنیاد آرتروز (Arthritis Foundation) در حقیقت، عوارض ریه‌ای مرتبط با RA از مرسوم‌ترین نشانه‌های آرتریت روماتوئید در خارج از مفصل‌ها است. RA می‌تواند ریه‌ها را نیز درگیر کند و باعث گرفتگی قفسه سینه و سرفه شود. اگر سرفه کردن شما به مدت بیش از یک هفته طول کشید و اگر این سرفه‌های شما همراه با تب و احساس ناخوشی بود، باید به یک متخصص مراقبت از سلامتی مراجعه کنید.» سرفه مداوم و تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از بیماری بینابینی ریه (Interstitia- Lung Disease) باشد که یکی دیگر از عوارض RA است که باعث التهاب و زخم در ریه‌ها می‌شود و نفس کشیدن را سخت می‌سازد.

درد قفسه سینه یا تنگی نفس: به عقیده بنیاد آرتروز، افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. پیستسکی توصیه می‌کند: «اگر مبتلابه RA هستید و درد قفسه سینه یا تنگی نفس را تجربه می‌کنید باید قلب خود را معاینه کنید.» این علائم می‌توانند نشانه‌ای از یک حمله قلبی یا بیماری قلبی باشند. توصیه او این است که برای کاهش خطر بیماری قلبی وزن سالم خود را حفظ کنید، سیگار را ترک کنید و سطوح کلسترول و فشارخون خود را پایین بیاورید.

بی‌حسی یا مشکل در تعادل: اگرچه امروزه باوجود پیشرفت روش‌های درمانی RA وجود چنین علائمی زیاد مرسوم نیست، اما RA می‌تواند ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بی‌حسی یا مشکل تعادلی شود. اما این نشانه‌ها می‌توانند از علائم آسیب عصبی دیابتی باشند. ازآنجایی‌که افراد مبتلابه RA در معرض خطر زیاد بیماری دیابت قرار دارند، این علامت می‌تواند یکی از عوارض مرسوم RA باشد. درمان مناسب برای RA و دیابت می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

کهیر یا حساسیت پوستی: دکتر اریک متسون، رئیس بخش روماتولوژی و استاد طب مایو کلینیک در شهر روچستر ایالت مینسوتا می‌گوید که کهیر می‌تواند در واکنش بدن فرد به داروها رخ دهد یا کهیر می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که بیماری آرتریت روماتوئید در حال پیشروی به خارج از مفصل‌ها است.

قرمزی چشم، دید تار یا درد چشم: دکتر متسون می‌گوید که این علائم می‌توانند نشان‌دهنده التهاب در چشم باشند که توجه فوری پزشکی را نیازمند است. یکی دیگر از خطرهای چشمی مرتبط با بیماری RA جداشدگی (پارگی) شبکیه است. وقتی‌که جداشدگی شبکیه رخ می‌دهد، شبکیه از جای عادی خود به‌جای دیگری می‌رود. به عقیده موسسه ملی چشم آمریکا، جدا شدن شبکیه یک وضعیت اضطراری است و اگر فوراً درمان نشود می‌تواند باعث از دست دادن بینایی فرد شود.

خلاصه کلام: دکتر متسون می‌گوید: «هر چه بیماری RA خود را بهتر مدیریت و کنترل کنید، احتمال وقوع این علائم کمتر می‌شود، اما در صورت بروز این علائم اگر بتوانید آن‌ها را زودتر شناسایی کنید و در جهت درمان آن‌ها برآیید از عواقب ناگوار طولانی‌مدت و انتقال این بیماری به خارج از مفصل‌ها جلوگیری می‌کنید.»

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *