جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



آداب صحیح غذا خوردن

اگر میخواهید همیشه با نشاط وسلامت باشید و در بهترین وضعیت بدنی بسر ببرید,اصول زیر را رعایت نمایید:

raw

  1. اگر میخواهید همیشه با نشاط وسلامت باشید و در بهترین وضعیت بدنی بسر ببرید,اصول زیر را رعایت نمایید:مصرف غذاهای تازه و زنده: استفاده از این غذاها که سرشار از نشاط و انرژی هستند به انسان زندگی میبخشد.در اغذیه نباتی ,میوه و سبزیجات ,ویتامینهایی است که مقدار کم آنها جهت ادامه زندگی انسان کافی می باشد. این مواد در گوشت و مواد حیوانی بندرت یافت میشوند.میوه , بهترین غذایی است که می تواند از غلیظ شدن خون جلوگیری کند.میوه ها میتوانند موجب استحکام دیواره مویرگها گردند.میوه بایستی با شکم خالی خورده شود و بعد از نیم ساعت میتوان از غذای مورد علاقه استفاده نمود. در صورت استفاده بعد از غذا بهتر است ۳ ساعت پس از صرف غذا از میوه استفاده نمود.میوه ها برای هضم ,نسبت به بقیه غذاها انرژی کمتری لازم دارند و در فاصله ۱۲ تا ۱۵ دقیقه از معده خارج می شوند. این در حالی است که بقیه غذاها برای خروج از معده نیاز به زمانی حداقل معادل ۳ تا ۴ ساعت دارند.بنابراین بهتر است میوه ها بتنهایی خورده شوند تا مسیر طبیعی هضم خود را طی کنند.
  2. ترکیب مناسب غذاها با یکدیگر:هضم هر نوعی از غذا در اثر یک نوع شیرابه گوارشی خاص انجام میشود.مثلا”غذاهای نشاسته ای(نان ,سیب زمینی, برنج و ……)برای هضم به محیط قلیایی نیاز دارند , در حالیکه غذاهای پروتئینی مثل گوشت و لبنیات و حبوبات و…… نیازمند محیط اسیدی هستند. بنابراین در صورت مصرف توام این غذاها آنزیمهای قلیایی و اسیدی , هر دو نوع ترشح میشوند که کار هضم مختل میگرددو ایجاد نفخ و گاز در معده میشود.اگر ترکیبات غذا مناسب باشند بدن ظرف مدت ۳ الی ۴ ساعت هضم را انجام میدهد. بنابراین لازم نیست که انرژی زیادی برای هضم غذا بکار گیرد.در صورت وجود ترکیب غذایی ناسازگار عمل هضم مدت ۸ تا ۱۴ ساعت بطول می انجامد و بخش عمده انرژی صرف هضم غذا شده , در نتیجه شخص خسته و بدون انرژی خواهد بود.
  3. استفاده بیشتر از منابع پروتئین گیاهی بجای پروتئین حیوانی.
  4. غذا باید آهسته خورده شود و نباید هنگام غذا خوردن خسته بود و یا به مطالعه پرداخت.
  5. باید حتما” بهمراه غذا از سالاد و سبزیجات استفاده کرد.
  6. بهتر است هنگام صبحانه از میوه و آب میوه استفاده نمود.
  7. از مصرف همزمان گوشت و چربیها بهمراه موادقندی و نشاسته ای باید پرهیز نمود.
  8. از غذا خوردن زیاد و نامتادل پرهیز کنید .
  9. آشامیدنی هایی که محتوی کافئین است نباید بیشتر از ۲ تا ۳ بار در روز مصرف گردد.
  10. از آب میوه های تجارتی و مصنوعی استفاده نکنید.این آب میوه ها با قندهایی مثل ساکارز شیرین شده اند و کاملا” عاری از ویتامین هستند.
  11. نوشابه های الکلی عمل گوارش را تحریک کرده و مانع انجام کامل عملیات گوارش میگردند.
  12. از مصرف سیب زمینی سرخ کرده بپرهیزید.این خوراک ,غذایی قندی و چربی دار است که خطر افزایش وزن را داراست.بهمراه غذای گوشتی بهتر است از ترکیباتی همانند لوبیا سبز ,گوجه فرنگی,اسفناج,بادمجان,کرفس,گل کلم,کدو و ……… مصرف گردد.
  13. استفاده از نان سبوس دار.این نوع از نانها بدلیل داشتن مقداری فیبر بسیار مفید است و کمتر باعث چاقی میشود.
  14. عدم مصرف خمیرهای رشته ای مثل ماکارونی و ورمیشل که با آرد تصفیه شده درست شده اند.
  15. مصرف برنج همراه با سبوس .برنج بدلیل داشتن تمام مواد غذایی لازم برای بدن , میتواند یک غذای کامل باشد.در صورتی که عمل تصفیه روی آن انجام پذیرد, فقط مواد نشاسته ای آن یاقی میماند.
  16. عدم استفاده از قندهای تصفیه شده. قند با نام دیگر سم سفید , در بدن اختلالات زیادی از جمله بیماریهای قلبی و عروقی ,پوسیدگی دندانها,ایجاد بیماریهای ذهنی,مختل کردن متابولیسم مواد غذایی,کم کردن ویتامین ب ,خستگی,چاقی,اشکال در تمرکزفکر و حافظه, افسردگی و….. ایجاد مینماید.بجای آن میتوانید از قندهای طبیعی نظیر خرما و توت و کشمش استفاده نمایید.
  17. توجه بیشتر به مصرف غذاهای پر الیاف و کم چربی و محدود کردن غذاهذ از نظر کلسترول.
  18. عدم مصرف چربیهای اشباع شده مثل روغنهای جامد.
  19. سبزیجات بهتر است به شکل خام و یا کمی آب پز استفاده شوند.در صورت پخته شدن بیش از حد ,ویتامینها و املاح سبزیجات از بین میرود.
  20. میزان مصرف تخم مرغ را به ۳ تا ۴ عدد در هفته محدود نمایید .
  21. بجای گوشت قرمز از گوشت سفید استفاده کنید.
  22. در هنگام پخت و پز از چربی کمتری استفاده نمایید.
  23. بهترین موقع صرف چای,۲ ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی است.اگر چای بلافاصله پس از غذا مصرف شود,در جذب مواد غذایی اختلال ایجاد مینماید.
  24. بجز هنگام صرف صبحانه ,از خوردن نان بهمراه غذا خودداری کنید.
  25. از تنفلاتی همانند چیپس و غذاهایی مثل سوسیس و کالباس و همبرگر و غذاهای کنسرو شده خودداری نمایید.
  26. رژیم غذایی خود را شامل بیشترین مواد سفیده ای , ویتامینها,املاح معدنی و کربوهیدراتهای مرکب کنید و از کمترین مواد قندی و چربی ,بویژه قند و شکر تصفیه شده استفاده کنید.
  27. بهترین طریقه خوردن آن است که به دفعات و به مقدار کم بخورید. این عادات صحیح غذا خوردن ,آنقدر لذت بخش است که میتواند شیوه دائمی زندگی شما شود و کمک نماید که هرگز اضافه وزن پیدا نکنید.با این عادات صحیح به بدن خود امکان می دهید که در بالاترین سطح خود عمل کند,بدون اینکه با تفاله های سمی و وزن اضافی دچار اختلال عملکرد شود.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید